I och med digitaliseringen har företagets IKT-miljö blivit en framgångsfaktor för en resultatrik affärsverksamhet. En modern IKT-infrastruktur effektiverar avsevärt företagets verksamhet och idag är den i bästa fall en betydande konkurrensfördel för företaget.
Konkurrensfördelen byggs upp med hjälp av digitalisering och det återspeglas även i IKT-budgetarna. De blir större i alla branscher. För att digitaliseringen ska förankras i företagets kärnprocesser och till exempel verkligen få automatiseringen av processerna att stödja verksamheten, måste man lyckas med IKT-projekten.
I den här bloggartikeln ger vi tre nycklar till hur man lyckas med IKT-projekt:
- En IKT-strategi som utgår från affärsverksamheten
- Kom ihåg att beakta framtida behov
- Ansvarsfördelning inom IKT och digitala projekt
#1 Se till att de digitala projekten utgår från IKT-strategin
Grunden för ett lyckat digitalt projekt är företagets strävan att utveckla en ekonomisk och effektiv arbetsmiljö i enlighet med IKT-strategin. Därför är IKT-strategin en lika viktig del av företagets affärsstrategi som till exempel försäljnings- eller produktionsstrategin. Men alltför ofta har företag ingen tydlig plan för hur man vill utveckla IKT, utan miljön utvecklas allteftersom behov uppstår.
Läs även vår artikel: Vet du varför IKT bör utvecklas enlight en plan?
Dessutom kännetecknas IKT-utvecklingen i företagen av silotänkande. I praktiken innebär det att till exempel försäljningen, marknadsföringen, ekonomiadministrationen och produktionen ansvarar för att anskaffa program och ta reda på möjligheterna med digitalisering för sina egna funktioner. Om man tillämpar silotänkande på planerna, så gör man det också på implementeringarna. Slutresultatet är en IKT-miljö med många inkompatibla eller överlappande program, användare med en rad olika användarsignum och organisationens IT-avdelning har det kämpigt, eftersom det är svårt att underhålla IKT-infrastrukturen.
En IKT-strategi som tar hänsyn till hela organisationens behov säkerställer att miljön utvecklas proaktivt och med affärsmålen i åtanke. Därutöver bidrar IKT-strategin till att hålla helhetsbilden klar. Då undviker man felinvesteringar i IKT, såsom överlappande program.
#2 Blicka 5–10 år framåt i IKT-projekten
I ett framgångsrikt IKT-projekt beaktar man i stor utsträckning både nuläget och framtida behov. Inom IKT-planering är det bra att blicka 5–10 år framåt för att undvika felinvesteringar. En långsiktig plan är särskilt viktig i branscher som utvecklas snabbt eller i företag som upplever stark tillväxt.
Med val som stödjer tillväxt möjliggör man företagsutveckling och förmåga att reagera snabbt på förändringar i verksamheten. Till exempel, distansarbete ökade betydligt i majoriteten av de finländska företagen våren 2020. I företag, där man i den digitala verksamhetsmiljön hade beaktat den ständigt ökande mängden distansarbete, kunde man reagera smidigare på den snabba förändringen än i företag där trenden med distansarbete ännu inte hade beaktats.
#3 Säkerställ att IKT-helheten har rätt ansvarsfördelning
IKT-projekt kan bli långvariga om företaget inte vet hur ansvarsområdena i projekten är uppdelade och hur processen för dem ser ut. Projekten medför mycket arbete. Enbart projektledning och planerings- och utvecklingsmöten kräver åtskilliga arbetstimmar. Dessutom tar det tid att till exempel bekanta sig med leverantörer, och system, begära in offerter och delta i olika utbildningar. Av den anledningen är det mest kostnadseffektivt att IKT äger alla digitala projekt och företagets IT-expert eller -partner ansvarar för att koordinera helheten.
Vill du veta mer?