Fusionen med Frendy!
År 2021 såg en ny IT-aktör dagens ljus. Det var Frendy, som erbjuder högklassiga IT-lösningar till små och medelstora företag i hela Finland. Frendy har fortsatt växa kontinuerligt och i och med den affär som genomfördes 2022 blev Triuvare Oy en del av Frendy. För närvarande har Frendy redan över 370 medarbetare runtom i Finland.
Fusionen med Frendy framskrider och nästa steg innebär att vi tar i bruk Frendys system och börjar använda gemensamma kommunikationskanaler. I och med fusionen ändras personalens e-postadresser och får formen frendy.fi. Webbplatsen www.triuvare.fi stängs ner och imagemässigt kommer vi framöver att använda oss av det gemensamma varumärket Frendy i all marknadsföring och kommunikation.
Våra nya e-postadresser med frendy.fi börjar gälla från och med 1.9.2023 och efter samma datum kommer webbplatsen www.triuvare.fi och Triuvares sociala mediekanaler inte längre att vara tillgängliga.
I fortsättningen hittar du information om tjänster, aktuella ärenden och viktiga kontaktuppgifter på Frendys webbplats och sociala medier.
Redan nu kan du börja följa Frendy online och hålla dig uppdaterad om det senaste inom IT!
Frendys webbplats:
Frendys kanaler för sociala medier:
Frendy vill vara kundens förstahandsval
Frendy finns vid kundernas sida såväl lokalt som i hela Finland och ser till att företagen har tillgång till lösningar som matchar deras behov och bästa möjliga expertis.
Med Frendy har vårt tjänsteutbud utökats ytterligare, och som ett Frendy kan vi erbjuda våra kunder alla IT-tjänster som ett framgångsrikt företag behöver.
Tack vare ett omfattande utbud av tjänster är Frendy ett starkt förstahandsval som partner för outsourcing av IT-tjänster för företag. Några saker som talar för detta är bland annat Frendys prisbelönta användarstöd och effektiva närstöd, som når kunden från Hangö till Enare inom fyra timmar.
Frendy erbjuder skräddarsydda tjänster för små och medelstora företag
– Små och medelstora företag har haft svårt att hitta en lämplig IT-partner. Tjänsterna som små IT-företag erbjuder håller inte alltid jämna steg med IT-utvecklingen, och de stora aktörernas tjänster är inriktade på stora företag. Vi fyller detta tomrum i Finland, säger Mikko Peltonen, VD för Frendy Oy.
Även om Frendy är ett relativt nytt företag, har bolagen som grundade firman årtionden av erfarenhet av att tillhandahålla IT-tjänster. Frendy har verksamhet på 20 orter runtom i Finland och har en omsättning på cirka 65 miljoner euro.
Triuvare blir officiellt Frendy från 1.9.2023 – företagets verksamhet omfattar hela Finland i fortsättningen
Nu har det äntligen blivit dags att ta definitivt farväl av Triuvares logo, när företaget 1.9.2023 officiellt går samman med Frendy Oy - en av Finlands största leverantörer av IT-tjänster till små och medelstora företag.
Aktiestocken i Triuvare Oy såldes i sin helhet till Frendy Group Oy 31.10.2022, och då påbörjades samtidigt resan mot fusionen. Man har åstadkommit mycket på mindre än ett år, bland annat har man klargjort medarbetarnas roller och sammansättningen av teamen i den nya organisationen, analyserat och förberett produktionssystemen och IT-miljöerna inför förändringen samt skapat projektet urval 2.0 som baserar sig på Triuvares tjänstepaket Huoleton.
Det som bland annat låg till grund för affären var de allt större kraven från kunderna. För att ligga steget före konkurrenterna, måste en leverantör av heltäckande IKT-tjänster kunna betjäna kunderna på ett allt mer omfattande sätt än tidigare inom olika delområden och teknologier. Som Frendy kommer vi i fortsättningen att ha mycket större muskler som gör att vi kan betjäna våra kunder i hela Finland.
De mest synliga förändringarna till följd av fusionen är att företagets allmänna intryck och logotyp förändras och att e-postadresserna ändras till @frendy.fi. Efter 1.9.2023 överförs även faktureringen till Frendy Oy och meddelandena som skickas ut till kunderna efter det kommer att se annorlunda ut.
De produkter och tjänster som Triuvare tillhandahåller, förblir ändå desamma även efter september och de överförs som sådana till Frendy. Kunderna kommer också i fortsättningen att betjänas av samma bekanta personer som tidigare.
Fusionen medför även många nya möjligheter, till exempel ett ännu bättre kunnande inom molntjänster och informationssäkerhet. Dessutom möjliggör fusionen att beställningar av utrustning kan börja göras i en kundanpassad webbshop, där man till exempel enkelt kan beställa bland annat ett "paket för nyanställda".
Här kan du lyssna på juni månads webbinarium, där vi berättar mera ingående om vad som ledde fram till affären, vad fusionen innebär i praktiken och vad som kommer att förändras och vad som inte kommer att förändras.
Börja redan nu följa Frendy på sociala medier, så håller du dig uppdaterad om de senaste nyheterna, får användbara praktiska IT-tips och kan följa med våra trevliga IT-medarbetare i deras vardag. 😊
FrendyFest 2023!
Mikkos karriärberättelse: Blev regionförsäljningsdirektör för Birkaland-Tavastland 1 april - inget aprilskämt
Bra människor noteras och överraskande möjligheter kan dyka upp, även om du inte är någon karriärraket. Det var vad som hände Mikko Tukia, kundansvarig på Triuvare, när Triuvare såldes till Frendy Oy. Mikko, som gått den långa vägen och har arbetat med kunder i 15 år, hade inga konkreta avsikter att söka sig till chefsuppgifter just nu, men när det blev aktuellt med en omorganisering av försäljningen i och med Frendy-fusionen var Mikko Tukia det bästa valet för att leda Frendys säljteam i regionen Birkaland-Tavastland.
Mikko Tukia, Frendys nya regionförsäljningsdirektör för Birkaland-Tavastland
Ingen traditionell försäljare, utan en problemlösare
Mikkos karriärstig är inte den mest traditionella, eftersom det var många omvägar som ledde in honom på försäljning. Först flyttade han från bevakningsbranschen till IT-sektorn 2007 och sedan övergick han nästan av en slump till att börja sälja IT-tjänster och -produkter. I samband med en företagsfusion 2013 gick Mikko över från det dåvarande Neuvos Group till rollen som Account Manager på Triuvare. Senare ändrades titeln till Key Account Manager.
På Triuvare har Mikko Tukia alltid hjälpt och stöttat andra Account Managers och kollegor, och han har haft ett nära samarbete med nyckelkunder i många år. Han har aldrig sett sig själv som en traditionell försäljare, utan kunderna är snarare som kollegor för honom och tillsammans med dem löser han problem, och den lösningen har en kostnad och en nytta.
Redan innan affären med Frendy blev aktuell hade Mikko under utvecklingssamtal fått frågan om han var intresserad av chefsuppgifter, vilket han sade sig vara öppet positiv till. När företagsaffären tillkännagavs, frågade arbetsgivaren igen om Mikko var intresserad, och den här gången fanns det ett konkret erbjudande - tjänsten som regionförsäljningsdirektör. Han ansåg att befattningsbeskrivningen och ansvarsområdena var tydliga och att förutsättningarna för att lyckas i uppgiften var bra. Samtalen inleddes i december 2022 och framemot våren var allt klart. Officiellt utnämndes Mikko Tukia till Frendys regionförsäljningsdirektör för området Birkaland-Tavastland den 1 april 2023.
På fritiden gillar Mikko att vara ute och röra på sig med familjen och hunden Mindi, 1,5 år
Chefen sitter inte i ett elfenbenstorn
I sin nya roll kommer regionförsäljningsdirektören för Birkaland-Tavastland att ha fem medarbetare i sitt team. Dessa sitter i Tammerfors, Tavastehus och Lahtis. I praktiken följer naturligtvis ett chefsansvar med, något som Mikko inte haft tidigare.
Han säger att en bra chef är konsekvent och behandlar alla i teamet jämlikt samt håller fast vid det man kommit överens om och förväntar sig samma sak av sina teammedlemmar. Själv tror han att han som chef agerar på samma sätt som i sin tidigare uppgift, dvs. att han är en samvetsgrann schemaläggare som sköter sina uppgifter samtidigt som han har en människonära inställning. Han säger att han inte kommer att sitta i något elfenbenstorn, utan som chef vill han vara lyhörd mot sina teammedlemmar och alltid finnas där för att hjälpa till utan någon hög tröskel.
Mikko är också mycket målinriktad och tror att genom ett väl utfört arbete kommer försäljningsmålen att uppnås både på individ- och teamnivå. Han spelar med öppna kort, vilket innebär att han gör som han säger och tänker tillämpa samma gemensamma spelregler för alla.
På Frendy står kunden verkligen i centrum
Mikko Tukias första tid på Frendy har varit lovande och han har också fått en mycket positiv bild av den nya organisationen. Han säger att folk är mycket kunniga och hjälpsamma och att det råder en god anda på mötena. Mikko påpekar att det märks på kollegorna att kunden verkligen står i fokus även för dem, och att det inte bara är tomma fraser, utan värderingarna återspeglas i det praktiska arbetet. Enligt den nya regionförsäljningsdirektören är det också viktigt att utgångspunkten i fusionen är att samma bekanta Help Desk-personal betjänar gamla kunder även i fortsättningen.
Mikko ser ivrigt fram emot sin nya chefsposition och möjligheten att lära sig mer och utvecklas i sin nya roll. Det som han ser fram emot allra mest på Frendy är att kunna betjäna befintliga kunder med ännu fler produkter och tjänster och att göra IT till en konkurrensfördel för dem. Mikko tror att värderingarna kommer att bestå även i framtiden. Fastän företaget är stort och medarbetarna är många kommer fokus även framöver att förbli på att betjäna små och medelstora företag och förstå deras behov.
På Frendy har man inte fastnat i gamla spår
Det som är spännande med Frendy är att det är en ny organisation, där man inte hunnit fastna i några gamla spår. Det här innebär att det verkligen finns olika möjligheter till karriärutveckling inom företaget. Arbetsuppgifterna ger på riktigt medarbetarna möjlighet att utveckla verksamheten och skapa nytt. Å andra sidan, om man trivs med sitt jobb kan man lika väl utöka sitt kunnande och sin expertis i sin nuvarande roll. Men om man vill kan man också avancera i karriären enligt en vedertagen modell.
Den nya regionförsäljningsdirektören för Birkaland-Tavastand utstrålar bilden av en person som är lättsam och genuint bryr sig om människor. En ödmjuk man med sinne för humor, som inte blir upprörd över småsaker och som verkligen vill att hans kundföretag ska nå framgång, förbättra sin affärsverksamhet och hitta lösningar som gör IT till en konkurrensfördel.
Nedan kan du läsa om andra medarbetare på Triuvare som fått nya karriärer på Frendy. Kolla in lediga platser på Frendy här.
I ett nytt företag kan du skapa din egen karriär - Annika Heino tar plats i Frendys HR-team
Den massiva fusionen av 15 IT-bolag som Frendy genomför, saknar motstycke i Finland och som sådan erbjuder den goda möjligheter även till karriärutveckling. Utvecklingsarbetet pågår kontinuerligt och medarbetarna kan påverka såväl sin egen arbetsbeskrivning som utvecklingen av företagets verksamhet. Triuvares mångåriga HR Manager Annika Heino anslöt sig från och med 1.4 till Frendys HR-team som består av tre personer. Hon ansvarar för närvarande för utveckling av processer som rör arbetsgivarbild, kompetens, arbetssökandes och arbetstagares upplevelser.
Den 1 april började Annika Heino i rollen som HR Manager på Frendy
Huvudfokus på rekrytering
I egenskap av ett snabbt växande företag har Frendy för närvarande huvudfokus på rekrytering och rekryteringsmålen är också ambitiösa. Man vill hitta personer med många olika profiler till teamet. Förutom personal till IT-stödet söker Frendy också förstärkning till andra funktioner inom företaget och till olika expertuppgifter. Alla uppgifter kräver inte kunskaper inom IT-branschen. När det gäller försäljningsarbetet har man naturligtvis nytta av erfarenhet från IT-branschen, men erfarenhet av och intresse för försäljning av tjänster är ännu viktigare.
Annika Heino är ett bra exempel på att ett IT-företag kan erbjuda karriärmöjligheter även för andra än IT-experter. Hon har varit personalansvarig på Triuvare i sju år, och att gå från rollen som HR Manager i ett företag med 50 anställda till en ny organisation med nästan 400 anställda är en intressant utmaning som Annika ser ivrigt fram emot. Hon har redan samarbetat med Frendys HR-team i flera månader nu, och under den tiden har hon fått ett mycket gott intryck av företaget. Hon berättar att hon blivit väl mottagen, att stämningen varit avslappnad och att hon känner att hon kan vara sig själv där.
Får fokusera på det hon är intresserad av
Då Annika hittills på ett övergripande sätt ansvarat för allt som rör personalförvaltning och andra administrativa uppgifter, kommer hon nu i stället att få koncentrera sig helt på vissa nyckelområden som intresserar henne. Det är en förändring som är mycket välkommen för Annika.
I Frendys HR-team har alla sitt eget ansvarsområde, men medlemmarna i teamet sparrar naturligtvis varandra och hjälper varandra oavsett uppgifter. Annikas nya roll, Employee Experience and Development, omfattar inte enbart utveckling av medarbetarnas upplevelser utan i framtiden även ansvar för att utveckla chefsarbetet.
Möjlighet att röra sig mellan olika funktioner
Frendys karriärmodell gör det möjligt att utvecklas både inom det egna arbetet och mellan olika funktioner. I praktiken kan man i olika expertroller få extra ansvar att handleda nya anställda vid sidan av sitt eget arbete, vilket gör att en person kan avancera på karriärstegen.
Man vill erbjuda flexibilitet även genom att arbetsuppgifterna inte är huggna i sten och det är möjligt, rentav önskvärt, att man rör sig mellan olika funktioner. En person som arbetar på den tekniska sidan kan till exempel gå över till försäljningen utifrån sina egna intressen och färdigheter, vilket gynnar både företaget och individen, eftersom praktisk erfarenhet av uppgifter inom IT-servicebranschen är en trumf när man ska sälja IT-tjänster.
Varför Frendy?
Historien om Frendy är något som man aldrig tidigare har skådat i Finland. Annika ser ivrigt fram emot vad den nya organisationen ännu har att erbjuda. Företaget har funnits i bara två år, så det finns många möjligheter till utveckling. Dörrarna är öppna åt många håll även för de anställda, och man kan skapa precis ett sådant företag och sådana arbetsbeskrivningar som man själv önskar. Frendy har verksamhet i hela landet, från Helsingfors till Rovaniemi och från Vasa till Nyslott, så man kan välja att arbeta nästan var som helst och dessutom, beroende på uppgiften, kan nästan allt arbete utföras flexibelt på distans.
Till exempel medlemmarna i HR-teamet befinner sig på olika orter, i Helsingfors och Tammerfors. Annika tycker att samarbetet fungerat väldigt bra hittills. Teammöten hålls varje vecka och med chefen har hon individuella möten regelbundet. Annika säger att tack vare att chefsarbetet utvecklats kan medarbetarna få riktigt bra handledning av sin egen chef och uppleva de bästa sidorna av lagarbetet. Frendy har också som mål att profilera sig som en flexibel och anpassningsbar aktör. Annika påpekar att det säkert kommer att finnas utmaningar på vägen, eftersom företaget fortfarande är i sin linda och mycket utvecklingsarbete behöver göras framöver. Hon är ändå optimistisk och tror att de kommer att övervinna alla utmaningar som ett team.
Hundar är en gemensam nämnare för medlemmarna i Frendys HR-team. Annika har hunden Frida som är fem år.
Vill du vara med och utveckla den här framgångssagan och vidga din egen karriärhorisont tillsammans med oss? Frendy erbjuder utmärkta möjligheter till det. Se lediga platser på Frendy här.
Fusionen öppnar upp för karriärutveckling - Vilho Nummenpää från IT-stödet får chefsroll
Med våren kommer de första synliga stegen mot Frendy-organisationen. Tack vare företagsfusionen mellan Triuvare och Frendy öppnades nämligen en dörr för Vilho Nummenpää från Triuvare som var en av de första att få en chefsroll. Nummenpää går från en uppgift som ICT Systems Coordinator till att leda ett 7 personers team som ger IT-närstöd. Hans teammedlemmar finns på Frendys olika kontor i Tammerfors, Lahtis och Tavastehus. Utnämningen är en del av en större förändring av organisationsstrukturen, där de anställda på Triuvare hittar sin egen plats i Frendy-organisationen. Tack vare Nummenpääs nya roll kan i synnerhet IT-stödteamen organiseras mer effektivt och ledningen av dem utvecklas, vilket kunderna ser i form av en förbättrad servicenivå.
Vilho Nummenpää leder ett 7 personers team på Frendy som ger IT-närstöd
Egen aktivitet garanterade en befordran
Fusionen ger utmärkta möjligheter att avancera inom företaget, särskilt om du själv är aktiv. Nummenpää hade redan under några år i sina utvecklingssamtal uttryckt intresse för att avancera i karriären till rollen som teamledare inom Triuvare. När affären med Frendy offentliggjordes, blev det även aktuellt med en omorganisering av teamen och platsen som chef för stödteamet blev ledig.
Nummenpää erbjöds också jobbet direkt; han har gått den långa vägen och har 7 års intern erfarenhet bakom sig av alla möjliga roller inom IT-stöd, allt från helpdesk till koordinator. Nummenpää har också då och då fungerat som vikarie för cheferna. Hans utmärkta kännedom om såväl kunder som hela skalan av IT-stöd, samt hans egen vilja att avancera till en chefsposition avgjorde i slutändan befordran till hans fördel.
Chefsrollen kan inte kopieras – var och en måste hitta sin egen chefsstil
Chefsrollen är ett välkommet steg framåt i Nummenpääs karriär. Under sin yrkesbana har han fått bra vägledning från sina tidigare chefer, och sett både bra och dåliga arbetssätt, vilket han har tagit lärdom av. Nummenpää anser att den största utmaningen i hans nya uppgift är att skapa sin egen chefsroll. Han poängterar att man inte direkt kan kopiera någon annan chefs sätt att göra saker på, utan det är viktigt att hitta sin egen stil.
Nummenpää ser det som en ytterligare utmaning att medlemmarna i närstödsteamet befinner sig på olika orter. Trots att nästan allt arbete kan utföras på distans nuförtiden, räcker inte alltid enbart Teams om du vill vara en bra chef, utan betydelsen av möten ansikte mot ansikte framhävs. På grund av avståndet framhåller Nummenpää behovet av regelbunden och så bra kommunikation som möjligt. Enligt Nummenpää är en bra chef en person som är lättillgänglig och en som sköter om sitt teams ärenden utan att nedvärdera problemen. Om det är något chefen inte vet, hör det till bra chefsarbete att ta reda på saker. En bra chef lyssnar på sina medarbetare och är anträffbar.
Medarbetarnas önskemål uppfylls
Av sin egen roll förväntar sig Nummenpää i synnerhet att han får arbeta med människor, och han vill också kunna påverka utvecklingen av sitt teams kompetens och karriäravancemang.
När det gäller Nummenpää har han redan börjat bekanta sig med chefsuppgifterna, och officiellt började han i sin nya roll den 1 mars. Vi önskar alla Vilho framgång i sin nya roll!
Fusionen öppnar också dörrarna till nya karriärer för många andra medarbetare i företaget. För de anställda på Triuvare har alltså förändringen definitivt varit mer en möjlighet än ett hot. I den här artikeln följer vi resan mot fusionen för de anställda på Triuvare och berättar mer om bland annat nya vändningar i karriären.
Läs de senaste nyheterna här och håll dig uppdaterad om hur fusionen framskrider!
Triuvares kontor i Uleåborg och huvudstadsregionen flyttar - inga förändringar för kunderna
De första konkreta stegen i fusionen mellan företagen Triuvare och FRENDY Oy togs i december 2022, när Triuvares kontor i Uleåborg flyttade in i Frendys kundlokaler.
Triuvare verkar alltså i fortsättningen på en ny adress i Uleåborg tillsammans med Frendy (Ratakatu 12). Kontoret är bekvämt beläget mittemot busstationen i Uleåborg och är lättillgängligt med ingång direkt från ytterdörren, eftersom kontoret ligger på gatuplan.
Frendys och Triuvares kontor finns på adressen Ratakatu 12, Uleåborg
I och med flytten har Frendy och Triuvare nu fler än tio anställda i Uleåborg som kan ge kunderna ännu mer omfattande och mångsidig betjäning än tidigare. Flytten kräver inga åtgärder av kunderna, utan tvärtom innebär den ännu mer flexibilitet. I fortsättningen är kontoret nämligen alltid öppet på vardagar och kunderna kan lämna in utrustning för service när det passar dem bäst och behöver inte varje gång komma överens om en särskild tid.
Välkommen till Frendys kontor i Uleåborg!
Nytt Helsingfors-kontor i Sörnäs
Nästa konkreta steg i fusionen är att Triuvares Vanda-kontor flyttar till Frendys huvudkontor i Sörnäs i Helsingfors. Det nya kontoret betjänar på adressen Fågelviksgränden 10.
Frendy firade invigningen av sitt splitternya renoverade huvudkontor i Sörnäs i januari. Det nya kontoret ligger på 5:e våningen, och i de 700 kvadratmeter stora och fina lokalerna i Frendy-stil betjänas våra kunder av mer än 100 IT-experter.
Vi hälsar kunder och medarbetare välkomna till Frendys nya kontor i Sörnäs, Helsingfors!
Triuvares anställda i huvudstadsregionen flyttar till de nya lokalerna senast den 28 februari, då Triuvare också tar sitt gamla kontor på Tjänstevägen 10 i Vanda ur bruk. Förändringen kräver inga åtgärder av kunderna, utan vi fortsätter betjäna som tidigare, men i det nya kontoret.
Välkommen att vara bland de första att bekanta dig med våra nya lokaler! :)
Sörnäs-kontoret finns på husets 5:e våning
Triuvares nya kontor
Uleåborg:
Ratakatu 12, 90130 Uleåborg
Helsingfors:
Fågelviksgränden 10, 5:e vån., 00500 Helsingfors