Outsourcing av IT är varje höst ett synnerligen aktuellt samtalsämne i företagen – oavsett om det handlar om användarstöd eller underhåll av infrastrukturen. Då stannar man ofta upp och funderar över om utrustningen och lösningarna betjänar användarna och om de anställda får tillräcklig och snabb hjälp när de stöter på IT-problem.

I bästa fall innebär outsourcing av IT en smidigare och effektivare arbetsvardag, samt kostnadsbesparingar. Slutanvändarnas utmaningar kan till exempel innehålla omfattande dolda kostnader, såsom avbrott i arbetet och slöseri med tid. Tack vare IT-experterna löper det dagliga arbetet smidigare och de anställda kan fokusera på det väsentliga.

Hur vet man vilken outsourcingmodell som är den bästa? Hur hittar man de lämpligaste lösningarna för företagets behov nu och i framtiden? I den här bloggen berättar vi hur du bedömer olika modeller för IT-outsourcing och hittar den som bäst motsvarar ditt företags behov.

 

Hurudana servicemodeller finns det?

Grovt indelat finns det fyra modeller för outsourcing av IT: projektmodellen, delvis outsourcing, outsourcing av hela IT och outsourcing av resurser. Modellerna skiljer sig från varandra i synnerhet när man ser på vem som ansvarar för att leda och utveckla IT-funktionen. Innan du går vidare, är det därför bra att reda ut:

  • Vad är målet med IT-outsourcingen?
  • Vad förväntar du dig av IT-partnern och servicen?
  • Har infrastrukturen några särdrag? Finns det till exempel några delområden som du inte vill outsourca?
  • Vem ska leda IT?

 

Jämför modellerna för outsourcing av IT

triuvare-tunnus-1x1-transparent Projektmodellen Delvis outsourcing Outsourcing av hela IT Outsourcing av resurser
För vem? Företag som vill ha specifikt stöd i ett projekt. Företag som vill öka sin IT-kompetens inom ett visst delområde. Företag som vill låta experterna sköta den grundläggande infrastrukturen och själva fokusera på annat. Företag som behöver en IT-expert på deltid.
När? När du vill ta dig från punkt A till punkt B i ett projekt på ett säkert sätt. När du vill slippa t.ex. rutin­uppgifter, underhåll eller användarstöd, men fortfarande vill behålla utveckling och ledning av IT inom företaget. När du vill frigöra IT helt och hållet från rutinuppgifter för att i stället arbeta med utvecklings­projekt, eller om företaget inte alls har någon egen IT. När du vill utöka IT-resurserna, men företaget inte behöver en heltidsresurs.
Fördelar?

- Tilläggs-
resurser för utförandet
- Special-kompetens för ett specifikt behov
- Bästa praxis för projektet

- Frigör tid för utveckling och ledning av IT
- En smidigare vardag för slutanvändarna
- Special-kompetens eller tilläggsresurser för daglig IT

- Experten bär hela ansvaret för IT
- Resurserna är fullständigt skalbara
- Leverans-säkerhet och sinnesfrid

- Tilläggs– resurser för t.ex. långvariga projekt eller för att utjämna toppar i arbetet
- Special-kompetens eller tilläggsresurser för daglig IT
Annat? Lämpar sig inte för långsiktig utveckling eller underhåll. Företaget har fortfarande ansvaret för IT och IT-utvecklingen. Kontakt-
personen behöver inte vara någon IT-expert för att kunna outsourca IT.
Företaget har fortfarande ansvaret för ledningen av IT.

 

Vi har skrivit mer om de olika outsourcingmodellerna i vår guide för den som byter IT-partner. Du kan ladda ner den kostnadsfria guiden här och fördjupa dig mer i ämnet.

 

Triuvares Huoleton™-stödtjänster har utformats enligt kundernas behov

I Triuvares tjänsteutbud kan varje företag hitta det lämpligaste sättet att organisera just sina IT-stödtjänster. Läs mer och hitta det som passar er bäst:

Huoleton™ Basic passar företag, där man internt ansvarar för och leder IKT, men där man har konstaterat ett sporadiskt behov av slutanvändarstöd. Stödet behövs bara sällan eller till exempel så länge ett projekt pågår och IT-avdelningen inte hinner svara på interna stödförfrågningar.

Huoleton™ ICT Support har utformats för att tillgodose ett regelbundet behov. Modellen passar t.ex. företag som vill outsourca slutanvändarstödet, men behålla resten av IT-infrastrukturutvecklingen inom företaget. Med den här servicemodellen ligger ansvaret för att utveckla och leda IKT fortfarande hos företagets IT-avdelning.

Med Huoleton™ Premium kan du däremot överlåta all administration, underhåll och utveckling av IT-infrastrukturen till Triuvares experter. Modellen passar företag som vill ge sin interna IT-avdelning arbetsro för att till exempel arbeta med systemprojekt, såsom Duell gjorde. Det här är också den enda servicemodellen som passar företag som helt saknar IT-expertis.

Om du är intresserad av resursoutsourcing, kan våra experter berätta mer.

Läs också: 2+3 skäl varför du borde ta med Triuvare i IT-upphandlingen

 

Kontakta Triuvare eller sätt dig in i ämnet IT-outsourcing

Har du redan hittat det bästa sättet för ditt företag att organisera IT-stödet och underhållstjänsterna för IT-infran? Super! Kontakta då våra experter och begär också en offert från Triuvare.

Kontakta oss

Om du behöver fler rekommendationer, tips och verktyg för konkurrensutsättningen av IT, rekommenderar vi guiden som våra experter skrivit. I den behandlas de frågor och teman som är de viktigaste i synnerhet för den som tänker byta IT-partner, men guiden innehåller också mycket information för den som outsourcar IT-tjänster för första gången.

New call-to-action

Topi Kärkkäinen

Topi Kärkkäinen