I och med att molntjänsterna har blivit allt vanligare har många företag glömt bort vikten av säkerhetskopiering eller backup. Papperskorgen kan vara det enda sättet för dem att återställa raderade data.
I själva verket kan papperskorgen inte användas för säkerhetskopiering. I takt med att kraven på databehandling blir allt strängare är det viktigt för företagen att se till att man tar backup som säkerställer exempelvis att man kan återställa skadade data.
I den här bloggartikeln berättar vi mer detaljerat om skillnaderna mellan säkerhetskopiering och papperskorgen i till exempel Microsoft 365.
Även om papperskorgen i molnet har många liknande egenskaper som lösningarna för säkerhetskopiering har, är det inte fråga om samma sak.
Uppgifterna i papperskorgen i Microsoft 365 sparas i högst 1-3 månader. Om man av misstag raderat en fil, är det enkelt att omedelbart återställa den från papperskorgen, men det ersätter inte behovet av en säkerhetskopia.
Visste du att enligt en undersökning som Microsoft gjort, går det i genomsnitt 140 dagar innan någon lägger märke till att den förlorade informationen raderats?
Papperskorgen skyddar inte data till exempel i en situation där en fil skadas eller data utsätts för en attack och virus behöver tas bort. Ju mer kritiska uppgifterna är, desto viktigare är det att de säkerhetskopieras.
Papperskorg
|
Säkerhetskopiering eller backup
|
Med säkerhetskopiering avses förenklat en metod för att lagra företagets data på en önskad plats så att man vid behov kan återställa informationen för att användas igen.
Det finns olika slags backup-lösningar på marknaden. Vilken man väljer påverkas bland annat av följande:
Du behöver inte navigera ensam i backup-djungeln. Experterna på Triuvare hjälper dig att ta reda på vilka krav ditt företag ställer på säkerhetskopiering och vad du ska tänka på. Vi hjälper dig på din backup-resa, ända från att definiera dina behov till att tekniskt genomföra lösningen.