I och med att molntjänsterna har blivit allt vanligare har många företag glömt bort vikten av säkerhetskopiering eller backup. Papperskorgen kan vara det enda sättet för dem att återställa raderade data.

I själva verket kan papperskorgen inte användas för säkerhetskopiering. I takt med att kraven på databehandling blir allt strängare är det viktigt för företagen att se till att man tar backup som säkerställer exempelvis att man kan återställa skadade data.

I den här bloggartikeln berättar vi mer detaljerat om skillnaderna mellan säkerhetskopiering och papperskorgen i till exempel Microsoft 365.

Papperskorgen i Microsoft 365 är inte samma sak som att ha en säkerhetskopia

Även om papperskorgen i molnet har många liknande egenskaper som lösningarna för säkerhetskopiering har, är det inte fråga om samma sak.

Uppgifterna i papperskorgen i Microsoft 365 sparas i högst 1-3 månader. Om man av misstag raderat en fil, är det enkelt att omedelbart återställa den från papperskorgen, men det ersätter inte behovet av en säkerhetskopia.

Visste du att enligt en undersökning som Microsoft gjort, går det i genomsnitt 140 dagar innan någon lägger märke till att den förlorade informationen raderats?

Papperskorgen skyddar inte data till exempel i en situation där en fil skadas eller data utsätts för en attack och virus behöver tas bort. Ju mer kritiska uppgifterna är, desto viktigare är det att de säkerhetskopieras.


Papperskorg

  • Förvarar raderade data i miljön under en begränsad tid
  • Uppgifterna kan återställas under en period på 1–3 månader
  • Lämpar sig för att snabbt återställa oavsiktligt raderade data
  • Används för att återställa enstaka data eller filer

 

 

 

 Säkerhetskopiering eller backup
  • Lagrar data på önskad plats så att de vid behov kan återställas för användning
  • Uppgifterna kan återställas från vilken tidpunkt som helst
  • Lämplig för återställning av raderade data även efter en lång tidsperiod
  • Lämpar sig för att återställa en viss version av data, t.ex. för att återställa en skadad eller felaktig fil
  • Används också för att återställa större helheter eller till exempel rättigheter knutnatill filer

 

Hitta den lämpligaste lösningen för säkerhetskopiering

Med säkerhetskopiering avses förenklat en metod för att lagra företagets data på en önskad plats så att man vid behov kan återställa informationen för att användas igen.

Det finns olika slags backup-lösningar på marknaden. Vilken man väljer påverkas bland annat av följande:

  • Vilka uppgifter vill man säkerhetskopiera? Data från till exempel e-post, OneDrive, SharePoint och Teams kan säkerhetskopieras.
  • Var vill man lagra data och finns det några krav i anslutning till detta? Data kan lagras i befintlig infrastruktur eller i önskad molntjänst. Vid valet av lösning är det viktigt att man tar reda på om det finns några krav i anslutning till lagringen, till exempel i kundavtal eller lagstiftning. Data som omfattas av GDPR måste till exempel lagras inom EU.
  • Hur mycket data ska lagras? När man jämför och bygger en lösning är det viktigt att tänka på skalbarheten – hur mycket kommer den lagrade datamängden att växa?
  • Hur kritiska är uppgifterna? När det gäller affärskritiska data tar man i vissa fall backup av säkerhetskopian, för ytterligare skydd.
  • Hur lång tid får det som mest ta att återställa data? Med olika lösningar tar det olika lång tid att återställa förlorade data. Ju kortare återställningstid man vill ha, desto dyrare är antagligen lösningen.

 

Låt oss tillsammans skydda ditt företags data

Du behöver inte navigera ensam i backup-djungeln. Experterna på Triuvare hjälper dig att ta reda på vilka krav ditt företag ställer på säkerhetskopiering och vad du ska tänka på. Vi hjälper dig på din backup-resa, ända från att definiera dina behov till att tekniskt genomföra lösningen.

Säkerhetskopieringens olika steg


Kontakta oss så sätter vi säkerhetskopieringen i skick

 

Ossi Koistinen

Ossi Koistinen