Triuvares Huoleton™ Premium-tjänst ger Duell den skalbarhet de behöver för att stödja deras snabbt växande verksamhet. När IT-tjänsterna är outsourcade, kan IKT-chefen sova gott om nätterna och tid frigörs för utvecklingsprojekt som är viktiga för verksamheten.

Duell är en av Europas ledande distributörer och tillverkare på eftermarknaden inom powersportsbranschen. Företagets produktsortiment omfattar mer än 300 högklassiga varumärken för bland annat motorcykel-, snöskoter-, cykel- och båtsport och även för annan terrängfordonskörning. Duell växer kraftigt och det börsnoterade företaget stärker nu sin ställning, speciellt på den europeiska marknaden.

Triuvare har betjänat Duell ända sedan mitten av 90-talet – först under namnet KD-Soft och senare som Triuvare. Under den här tiden har företagens digitala förutsättningar utvecklats enormt mycket. Och det har Duell också gjort. Triuvare har hjälpt Duell att hänga med i utvecklingen och tjänsterna har alltid vuxit i takt med att Duell har blivit större, så att företaget har kunnat fokusera på sin egen verksamhet och överlåta IT-utvecklingen till Triuvare.

Duell valde tjänsten Huoleton™ Premium

Numera ansvarar Triuvare helt och hållet för underhåll och utveckling av Duells IT-infrastruktur genom Huoleton™ Premium-tjänsten. Marko Viita-aho, IKT-chef på Duell, beskriver outsourcingen av hela deras IT som ett viktigt drag ur affärsverksamhetens synvinkel

Han räknar upp några av de viktigaste faktorerna bakom beslutet:

  1. Triuvares servicemodell är skalbar och stöder Duells tillväxt.
  2. Outsourcingen gör att resurser på Duells interna IKT-avdelning frigörs för affärskritiska projekt.
  3. Kvaliteten på Triuvares service upplevs som utomordentligt bra, vilket gagnar i synnerhet slutanvändarna.

På lång sikt är det mer kostnadseffektivt att outsourca IT än att utöka de interna resurserna

Viita-aho säger att de hade behövt göra nyanställningar för att upprätthålla nivån på IT-tjänsterna i det starkt växande företaget. Att investera i egna hårdvaror eller anställda ansågs ändå inte förnuftigt ur verksamhetens synvinkel. Strategiskt sett var det också bättre att outsourca.

”Att tjänsten är skalbar var en av de viktigaste anledningarna till att vi övergick till Huoleton™ Premium-tjänstemodellen. Det skulle inte vara lönsamt för oss att agera som en frisörsalong och alltid köpa en ny stol och en ny expert i takt med att vår verksamhet växer.”

Triuvares tjänst anpassar sig efter Duells affärsbehov. Triuvares experter säkerställer en hög nivå på tjänsterna när det gäller bl.a. slutanvändarstöd, nätverkslösningar, utrustning och informationssäkerhet genom att till exempel alltid addera resurser när det behövs.

Triuvares experter tar nu ansvar för de rutinmässiga uppgifterna och IT-underhållet

I och med tjänstemodellen Huoleton™ Premium försvann rutinuppgifterna från arbetslistan för Duells IKT-team. Nu kan teamet i stället fokusera på mer meningsfulla och businesskritiska projekt, som de också är specialiserade på.

Triuvare tar ansvar för Duells infrastruktur och dess utveckling, inklusive bland annat

  •  servrar
  • lösningar för lokala nätverk och långdistansnätverk (LAN och WAN)
  • arbetsstationer och mobila enheter
  • slutanvändarstöd
  • teknisk informationssäkerhet
  • säkerhetslösningar

Man ser till att infrastrukturen och lösningarna alltid hålls uppdaterade. Viita-aho berättar om en färdplan som man utarbetat tillsammans och som sträcker sig långt in i framtiden. Målet är att säkerställa en funktionssäker och informationssäker grundläggande infrastruktur som anpassar sig efter och stöder verksamheten.

Det är viktigt att infrastrukturen är uppdaterad och funktionssäker. För Duell skulle till exempel ett avbrott i den trådlösa nätförbindelsen innebära att man inte kunde plocka produkter i lagret. Därför är det viktigt att expertpartnern kontinuerligt underhåller och övervakar kritiska funktioner.

På Duell är man nöjd med Triuvares tjänster

Den erfarne IKT-chefen säger att han har stött på många IT-leverantörer i branschen. Han betonar att samarbetet med Triuvare är smidigt, vilket har gjort att Duell haft förtroende för deras experter under så lång tid.

“Triuvare sätter kvaliteten på tjänsten främst.”

På Triuvare finns alltid en expert som tar itu med dina frågor eller utmaningar, och löser dem. Du får snabb och professionell service.

Förutom den positiva feedbacken från slutanvändarna berömmer Viita-aho Triuvares experter för den ständiga utvecklingen av IT-underhållet och kommunikationen gällande den. Det har varit enkelt att överlåta infrastrukturen i experternas händer. Triuvares interna processer och utveckling visar sig hos kunden som ett systematiskt och effektivt arbetssätt.

 

På Duell är man nöjd med Triuvares tjänster

Den erfarne IKT-chefen säger att han har stött på många IT-leverantörer i branschen. Han betonar att samarbetet med Triuvare är smidigt, vilket har gjort att Duell haft förtroende för deras experter under så lång tid.

Referensperson

Duell-Marko-Viita-aho

“Jag rekommenderar Triuvare till företag som vill ha en stark IT-organisation, sakkunskap, kompetens och utmärkt service, som söker och vill ha tillväxt, men där IT inte är en kärnverksamhet. Det är mer lönsamt att fokusera på sin egen verksamhet och överlåta IT-frågorna gällande den grundläggande infrastrukturen till experterna.”

– Marko Viita-aho, ICT Manager, Duell Oyj

 

 

Vi ger gärna ytterligare hjälp och råd!

Vill du veta mer om Duells referens eller diskutera om hur vi kunde hjälpa er med era IT-ärenden? Kontakta våra experter!

Fyll i formuläret här invid och ladda ner kundberättelsen gratis!

Triuvare Oy

Triuvare Oy