Triuvare har köpt IT-bolaget Oy KD-Soft Ab:s aktiestock. ”Vi är glada över att kunna erbjuda våra kunder ännu mångsidigare tjänster än tidigare. I fortsättningen kommer Triuvare att ha kontor i Tammerfors, Vasa, huvudstadsregionen och Wrocław, Polen”, säger Triuvares verkställande direktör Toni Rantanen.
Via företagsköpet eftersträvar Triuvare kraftig tillväxt och en position som nationell leverantör av kompletta IKT-lösningar. ”Triuvare erbjuder även i fortsättningen högklassiga IKT-infrastrukturtjänster och övergripande produktivitetslösningar. Vår mission är att förbättra våra kunders konkurrenskraft genom att producera förstklassiga IKT-tjänster som hjälper kunderna att nå framgång inom sin egen affärsverksamhet”, säger Rantanen.
KD-Soft är ett IT-företag med över 30 års erfarenhet inom bland annat virtuella servertjänster, brandväggar och backup-lösningar. Bolagets kontor finns i Vasa och Esbo.
”Företagsaffären kompletterar Triuvares mångsidiga IKT-kompetens bland annat inom backup- och nättjänster samt datasäkerhetstjänster. Tack vare KD-Softs kameraövervakningslösningar kan Triuvares kunder erbjudas inte bara teknisk datasäkerhet utan även tjänster som gäller företagets fysiska datasäkerhet”, beskriver Rantanen.
I och med företagsaffären sammanslås KD-Softs affärsverksamhet med Triuvare, som kommer att ha över 50 medarbetare. Arrangemanget medför inga förändringar för kunderna i fråga om kontaktpersoner, priser eller tjänsternas innehåll.
”När två kundfokuserade företag slås ihop kan vi lova att vår kundservice kommer att hålla minst lika hög nivå som hittills. Då medarbetarna blir fler kan vi betjäna kunderna ännu bättre och snabbare. I fortsättningen kan vi dessutom betjäna kunder även på svenska”, tillägger Rantanen.
De sista förhandlingarna i den unika företagsaffären fördes på distans via Teams. Bolagens representanter hann träffas fysiskt bara några gånger, innan båda bolagen övergick till distansarbete på grund av coronavirusutbrottet.
”Förhandlingarna om företagsaffären förlöpte väl. Vi betonade säkerheten under hela förhandlingstiden, såväl i fråga om coronavirussituationen som i fråga om datasäkerheten. Förhandlingarna fördes via Teams och dokumenten överfördes med SharePoint”, berättar Rantanen.
Förhandlingarna sträckte sig över åtta månader, av vilka den sista intensiva perioden på två månader sköttes på distans. Ingetdera bolaget har tidigare fört förhandlingar på distans i den här omfattningen.
”I förhandlingarna satsade vi på öppenhet, tillförlitlighet och enhetliga budskap. Vi märkte snabbt att budskapen kan tolkas på många olika sätt när man förhandlar på distans. Också skriftliga meddelanden missförstås ofta lättare än när man sitter vid samma bord och diskuterar. Vi satsade därför på att uttrycka oss extra tydligt, så att båda parterna fick samma uppfattning om budskapet i meddelandena. På så sätt fick vi förhandlingarna att framskrida smidigt”, beskriver Rantanen.
I och med de här positiva erfarenheterna kommer Triuvare antagligen att använda sig av distansmöten även i framtiden. Triuvares styrelsemedlem Petri Antila anser att de största fördelarna med distansmöten är att det sparar tid och att ärendena behandlas mer effektivt.
”Vid distansförhandlingar kan man utreda oklarheter och öppna frågor särskilt bra, vilket hjälper båda parterna att nå ett lyckat slutresultat. Den nya gemensamma resan får en gynnsam start, då de stora bakgrundsfrågorna har avtalats och diskuterats redan på förhand. Förhandlingar ansikte mot ansikte kommer ändå att vara viktiga även framöver, eftersom det är där man lägger grunden för förtroendet och den gemensamma nya starten”, säger Antila.