Ytterligare ett år är snart till ända – vad har år 2022 att erbjuda företagen? Vilka trender inom digitaliseringen bör du känna till nu och när är det dags att ta nästa steg inom IT?

Det är alltså det här det handlar om: informationssäkerhetstrender för nästa år, en titt på produktpaketet Viva som lanserats för alla som gillar hybridarbete samt våra tips om när det lönar sig att investera i automatisering av manuellt arbete och integrering av information.

Trenden inom informationssäkerhet är noll förtroende och villkorad åtkomst

Oavsett om ditt företag befinner sig i början av digitaliseringsprocessen eller redan har kommit en bit på väg finns det aktuella verktyg och principer att ta till sig i informationssäkerhetsvärlden.

Principen om zero trust innebär att utgångspunkten är att nya enheter inte är betrodda och allt görs med tanke på att den som loggar in kan vara en extern inkräktare. Enbart ett lösenord räcker inte längre, så därför behövs stark autentisering och kryptering av trafiken för att säkerställa att ditt företags information är säker.

Läs också om fördelarna med och införandet av tvåfaktorsautentisering eller ladda ner guiden!

Säkerheten förbättras också genom så kallad priviledged access management. Under de kommande åren kommer vi i allt högre grad att se att användarna i stället för permanent användarrättighet bara vid behov kommer att ha åtkomst och rätt exempelvis till mappar eller inställningar, inte kontinuerligt. Inte ens administratören behöver ha alla rättigheter hela tiden, utan även dessa tas i bruk endast efter behov. Användarrättigheterna är de minsta möjliga.

Den andra metoden är conditional access, som i detalj definierar villkoren för åtkomsträttigheterna. En användare kommer åt filer endast om vissa villkor uppfylls, till exempel använd enhet, nätverk, tidpunkt eller plats.

Villkorad åtkomst minimerar utomståendes möjligheter att ta sig in i företagets system. Privilegierad åtkomst syftar å andra sidan till att minimera risken för skador om fel part mot all förmodan har lyckats logga in.

Utöver traditionell virusbekämpning börjar man nu ofta även använda XDR-tjänsten (extended detection and response), som med hjälp av maskininlärning och artificiell intelligens har till uppgift att identifiera misstänkt aktivitet i företagets IT. XDR-tjänster spårar kontinuerligt vad som händer på datorn utöver det vi ser, analyserar aktivitet och varnar dig för ovanlig aktivitet, till exempel att datorn vill ansluta till webbadresser som inte hör ihop med normal Word-aktivitet när du öppnar en Word-fil. Enskilda saker kan var för sig se helt naturliga och vanliga ut för människor, men när en maskin utifrån en stor mängd data kan identifiera dessa skeenden som misstänkta och möjliga tecken på ett dataintrång, kan man reagera på det.

Hur säkerställer ni att data kan återställas vid en katastrof? Återställning kan du få som en tjänst

Informationssäkerheten är en del av er driftsäkerhet och tillförlitlighet. Hur fungerar er verksamhet om de virtuella eller fysiska servrarna kraschar?

Om servrarna på en plats kraschar, säkerställer Disaster recovery att ert företag snabbt och automatiskt får igång backupservrarna på en annan plats.

Företag vars IT-infrastruktur redan håller en hög nivå och som har beredskap att satsa på säkra servrar kan skaffa katastrofåterställning som en tjänst. Ju större skador och kostnader som kraschade servrar och stopp i verksamheten orsakar, desto mer energiskt letar företagen efter sätt att förebygga problemen och komma på fötter igen efter ett haveri.

Är ditt företags verksamhet så beroende av IT att disaster recovery as a service snart kunde vara ditt nästa steg för att garantera servrarnas funktionssäkerhet?

Nya produktfamiljen Viva förbättrar medarbetarnas upplevelse på kontoret, på distans och däremellan

Om ditt företag för närvarande letar efter något som kan stödja hybridarbete, har du förmodligen redan stött på ett serviceområde som kallas employee experience platform (EXP).

Microsofts egen plattform för medarbetarupplevelse Viva lanserades i slutet av 2021. Produktfamiljen Viva tillhandahåller verktyg för kommunikation mellan anställda och arbetsgivare, stöd till lärande och inskolning och för att stärka välbefinnandet. I praktiken bidrar det exempelvis till att enkelt hitta medarbetare med kunskap om, färdigheter i eller erfarenhet av vissa saker. Många automatiserade verktyg hjälper både medarbetaren och arbetsgivaren att komma till rätta på en arbetsplats där mångfald genomsyrar arbetskulturen.

Viva fungerar enkelt ihop med Microsoft 365 och Teams. Paketet består av fyra moduler: Viva Connections, Viva Insights, Viva Topics och Viva Learning.

Du kan läsa mer om Viva på svenska här och på engelska här.

När ska du vänta och när ska du satsa fullt ut på IT?

Du har läst om dessa nya och aktuella saker och undrar: vilka är det vettigt att ta i bruk i just mitt företag? Tänk på de här två sakerna.

Nya lanseringar, som Viva, är ofta till en början, tja, fulla med barnsjukdomar. Under de första veckorna och månaderna kan det fortfarande komma fram mindre eller till och med lite större strul. Med stora lanseringar är det därför värt att vänta till exempel sex månader, så att de största bristerna har upptäckts och korrigerats.

Å andra sidan kan det ibland försvåra saker om man skjuter upp sina stora IT-kliv. Om ditt företag i dag är ganska litet men planerar att växa, låt oss säga, med det dubbla eller tredubbla under de kommande åren, är det en bra idé att investera i processautomatisering nu medan dessa processer ännu inte är särskilt komplicerade och omfattande. I takt med att antalet medarbetare växer blir processerna mer komplexa och därigenom blir det svårare och dyrare att genomföra automatiseringsprojekt. Det är aldrig för sent, men det lönar sig att göra det grundläggande arbetet innan stora tillväxtskeden. Det är alltid lättare att utvecklas och växa steg för steg än att ta ett enormt språng på en gång.

Så våga investera i automatisering och integrationer. Om du undrar om det verkligen är nödvändigt att din anställda knackar in något för hand, är svaret oftast nej, vilket i sin tur är ett tecken på att ditt företag på allvar borde överväga en förändring. Anställda som utför återkommande manuellt arbete blir inte bara irriterade och uttråkade, utan gör också fler misstag.

Behöver min medarbetare verkligen knacka
in detta för hand? Svaret är oftast nej. 


Kom ihåg att besparingar ofta kommer först om ett eller ett par år. Du kan exempelvis räkna med att det går att automatisera ett visst faktureringsskede för att varje anställd ska spara så och så många minuter arbetstid per dag – men den slutliga avkastningen och fördelarna kommer ändå först om ett par år, inte genast den första veckan efter att processen har automatiserats.

Låt 2022 bli ett år fullt av framsteg och informationssäker utveckling

Lösningarna för informationssäkerhet och driftsäkerhet utvecklas och du bör hålla koll på trenderna så att du alltid hittar den mest lämpliga och kostnadseffektiva lösningen.

Låt 2022 bli året när ditt företag tar nästa kliv upp på digitaliseringstrappan och blir mera moget att möta världens och marknadens utmaningar.

Boka ett 30 minuters samtal med våra experter!

Låt oss tillsammans ta fram lösningar som passar ditt företags situation för att öka arbetseffektiviteten och eliminera IT-problemen. Samtidigt kan du fråga om allt som bekymrar dig. Fyll i formuläret, så kontaktar vi dig för att boka en tid.

Timi Rantanen

Timi Rantanen