Jälleen yksi vuosi on vaihtumassa – mitä tarjottavaa vuodella 2022 on yrityksille? Mistä digitalisaation trendeistä sinun tulisi nyt tietää, ja mikä on oikea hetki ottaa seuraava harppaus IT:ssä?

Täältä siis pesee: tietoturvan trendit ensi vuodelle, kurkistus hybridityön ystäväksi julkaistuun Viva-tuotekokonaisuuteen sekä vinkkimme siihen, milloin kannattaa investoida manuaalisen työn automatisointiin ja tiedon integroimiseen.

Tietoturvan trendinä on nollaluottamus ja ehdollinen pääsy

Olipa yrityksesi digitalisaation polun alkupäässä tai jo edistyneempi, tietoturvan maailmasta löytyy ajankohtaisia välineitä ja periaatteita omaksuttavaksi.

Zero trust -periaate merkitsee sitä, että lähtökohtaisesti uusiin laitteisiin ei luoteta ja kaikessa varaudutaan mahdollisuuteen, että kirjautuja onkin ulkopuolinen tunkeutuja. Pelkkä salasana ei enää riitä, joten vahvalla tunnistautumisella ja liikenteen salaamisella varmistetaan, että yrityksen tiedot ovat turvassa. 

Lue myös kaksivaiheisen tunnistautumisen hyödyistä ja käyttöönotosta tai lataa opas!

Tietoturvaa parantaa myös niin kutsuttu priviledged access management. Tulevina vuosina yhä enemmän nähdään, että vakiona pysyvien käyttöoikeuksien sijasta käyttäjillä on vain tarvittaessa pääsy ja oikeus esimerkiksi kansioihin tai asetuksiin, ei jatkuvasti. Edes pääkäyttäjällä ei tarvitse olla kaikkia oikeuksia kaiken aikaa, vaan niitäkin otetaan käyttöön ainoastaan tarpeen mukaan. Käyttöoikeudet ovat vähäisimmät tarvittavat.

Toinen lähestymistapa on conditional access, jossa ehdot pääsyoikeuksille määritellään seikkaperäisesti. Käyttäjä pääsee tiedostoihin vain, jos tietyt ehdot esimerkiksi käytetystä laitteesta, verkosta, kellonajasta tai sijainnista täyttyvät.

Ehdollisella pääsyllä minimoidaan ulkopuolisten mahdollisuudet päästä sisään yrityksen järjestelmiin. Etuoikeutetulla pääsyllä puolestaan pyritään minimoimaan mahdollisuudet vahinkoihin, jos väärä taho on kuitenkin onnistunut kirjautumaan sisään.

Perinteisen virustorjunnan kaveriksi otetaan nyt usein myös XDR- eli extended detection and response -palvelu, jonka tehtävä on koneoppimisen ja tekoälyn keinoin tunnistaa yrityksen IT:ssä epäilyttävää toimintaa. XDR-palvelut seuraavat jatkuvasti tietokoneen tapahtumia pintaa syvemmältä, analysoivat toimintaa ja varoittavat epätavallisista merkeistä – esimerkiksi niin, että Word-tiedoston avatessa halutaan yhteys verkko-osoitteisiin, jotka eivät liity Wordin normaaliin toimintaan. Yksittäiset asiat irrallaan toisistaan voivat ihmisille näyttää täysin luonnollisilta ja tavallisista, mutta kun kone isosta datamäärästä tunnistaa, että nämä merkit ovatkin epäilyttäviä ja voivat enteillä tietomurrosta, siihen voidaan reagoida.

Lisää luettavaa: Tunnista tietoturvariskit ja suojaudu niiltä 

Kuinka varmistatte palautumisen katastrofitilanteissa? Voit saada sen palveluna

Tietoturva on yksi osa toimintavarmuuttanne ja luotettavuuttanne. Entäs sitten toimintakykynne, jos virtuaaliset tai fyysiset palvelimet kaatuvat?

Disaster recovery varmistaa, että jos yhden sijainnin palvelimet menevät nurin, yrityksesi saa nopeasti ja automaattisesti varapalvelimet pystyyn toisesta sijainnista.

Yritykset, joiden IT-infrastruktuuri on jo korkealla tasolla ja joilla on valmiudet panostaa palvelinten turvallisuuteen, hankkivat katastrofipalautumisen palveluna. Mitä suurempia vahinkoja ja kuluja palvelinten kaatumisesta ja toiminnan pysähtymisestä on, sitä ponnekkaammin yritykset etsivät keinoja ehkäistä ongelmat ja päästä niistä takaisin jaloilleen.

Onko yrityksesi toimintasi niin IT-riippuvaista, että disaster recovery as a service olisi pian seuraava askeleesi taata palvelinten toimintavarmuus?

Uusi tuoteperhe Viva parantaa työntekijäkokemusta toimistolla, etänä ja siellä välissä

Jos yrityksessäsi etsitään paraikaa tukea hybridityön tukemiseen, tunnetkin luultavasti jo palvelualueen nimeltä employee experience platform eli EXP.

Microsoftin oma työntekijäkokemusalusta Viva julkaistiin loppuvuodesta 2021. Viva-tuoteperhe tarjoaa välineitä työntekijöiden ja työnantajan väliseen viestintään, oppimisen ja perehdyttämisen tukemiseen sekä hyvinvoinnin vahvistamiseen. Käytännössä se auttaa esimerkiksi löytämään helposti ne työntekijät, joilla on tietoa, osaamista tai kokemusta tietyistä asioista. Monet automaattiset työkalut auttavat sekä työntekijää että työnantajaa monimuotoisen työkulttuurin työmaalla.

Viva toimii vaivattomasti yhteen Microsoft 365:n ja Teamsin kanssa. Kokonaisuuteen kuuluu neljä moduulia: Viva Connections, Viva Insights, Viva Topics ja Viva Learning.

Voit lukea lisää Vivasta suomeksi täältä ja englanniksi täältä.

Milloin kannattaa malttaa, milloin panostaa IT:hen etukenossa?

Olet lukenut näistä uusista ja ajankohtaisista asioista ja mietit: mitä näistä kannattaa soveltaa juuri minun yrityksessäni? Mieti näitä kahta asiaa.

Uudet julkaisut, kuten Viva, ovat usein aluksi, no, uutuudenkarheita. Ensimmäisinä viikkoina ja kuukausina niistä saattaa tulla vielä ilmi pieniä tai jopa vähän isompiakin jekkuja. Siksi isojen julkaisujen kanssa kannattaa odottaa esimerkiksi puoli vuotta, että tärkeimmät puutteet on huomattu ja korjattu.

Toisaalta joskus IT-harppauksien lykkääminen vaikeuttaa asioita. Jos yrityksesi on nyt melko pieni, mutta aikoo kasvaa tulevien vuosien aikana vaikkapa kaksin- tai kolminkertaiseksi, investoinnin prosessiautomaatioon kannattaa tehdä nyt, kun kyseiset prosessit eivät vielä ole kovin monimutkaisia ja suuria. Kun väkimäärä kasvaa, prosesseista tulee monimutkaisempia, ja sitä kautta automaatioprojekteista vaikeampia ja kalliimpia. Koskaan ei ole liian myöhäistä, mutta perustyö kannattaa tehdä ennen suuria kasvupyrähdyksiä. Ylöspäin on aina helpompi skaalata ja kehittyä kuin ottaa kerralla valtaisa loikka.

Varmista IT-infran skaalautuvuus, poimi vinkit asiantuntijoidemme laatimasta oppaasta: Miten rakennetaan skaalautuva IT-infra? Muista nämä neljä asiaa 

Uskalla siis panostaa automaatioon ja integraatioihin. Jos mietit, tarvitseeko työntekijäni todella tehdä tämä naputtelu käsin, vastaus on yleensä kielteinen, mikä puolestaan on merkki siitä, että yrityksesi kannattaa vakavissaan miettiä asian muuttamista. Manuaalista ja toisteista työtä tekevät työntekijät paitsi ärsyyntyvät ja kyllästyvät, myös tekevät enemmän virheitä.

Tarvitseeko työntekijäni todella tehdä tämä
naputtelu käsin? Vastaus on yleensä kielteinen.


Muista, että usein säästöt tulevat vuoden parin päästä. Voit laskea, että tämän manuaalisen laskutukseen kuuluvan toimenpiteen voi automatisoida, jotta jokaiselta työntekijältä säästyy näin ja näin monta minuuttia työpäivässä – lopullinen takaisinmaksu ja hyöty tulevat kuitenkin vasta parin vuoden sisällä, eivät heti ensimmäisenä viikkona sen jälkeen, kun prosessi on automatisoitu.

Olkoon vuosi 2022 täynnä edistystä ja tietoturvallista kehitystä

Tietoturvan ja toimintavarmuuden ratkaisut kehittyvät, ja trendien perässä kannattaa pysytellä, jotta löydätte aina sopivimman ja kustannustehokkaimman ratkaisun.

Tämän tietoturva-aiheisen oppaan avulla voit selvittää, millä tasolla yrityksenne tietoturva tällä hetkellä on. Löydät oppaasta konkreettiset vinkit, tekniikat ja taktiikat, joilla lähteä nostamaan tietoturvan tasoa.

Vuonna 2022 ota yrityksesi haasteeksi nousta digitalisaation portailla seuraavalle askelmalle ja kasvattaa kypsyyttänne vastata maailman ja markkinoiden haasteisiin.

Varaa 30 minuutin keskusteluaika asiantuntijamme kanssa!

Mietitään yhdessä yrityksesi tilanteeseen sopivat ratkaisut, joilla lisätään työtehoa ja poistetaan tietotekniikkamurheet. Pääset samalla kysymään kaikki mieltäsi askarruttavat kysymykset. Täytä lomake, olemme sinuun yhteydessä ajan sopimiseksi.

 

Timi Rantanen

Timi Rantanen