Teksti on julkaistu alun perin Hallituspaikka 2020 -tapahtuman blogissa lokakuussa 2018.
Triuvare Oy on vuonna 2005 perustettu ICT-yritys, jonka toiminta pyörähti liikkeelle alihankkijana alalla jo toimivalle yritykselle Helsingissä. Taivalta alihankkijamallilla ehti kestää neljä vuotta, kunnes me perustajat eli minä ja veljeni Timi kyllästyimme Tampere-Helsinki-moottoritiehen ja mietimme, että nyt pitää joko muuttaa Helsinkiin tai lähteä hakemaan omia asiakkaita myös Tampereelta. Valitsimme jälkimmäisen vaihtoehdon. Elettiin vuotta 2009. Yritystoiminta siis käytännössä käynnistyi tuolloin, vaikka Y-tunnus olikin jo neljä vuotta vanha. Piti lähteä myymään ja markkinoimaan, mitenkäs niitä asiakkaita muuten saisi… Tiedostimme jo tuossa vaiheessa, että ihan kaikkea emme voi osata itse ja kaikessa emme ole hyviä. Uskoimme osaavamme aateekoota, mutta myynti ja markkinointi ei ollut kummankaan juttu. Valitsimme tuolloin tuotteistusvaiheen mentoriksemme Heikki Lindevallin, jonka avulla tuotteistimme ensimmäisen version Huoleton™-tuotteestamme. ”Huoleton” on muuten edelleen yhdeksän vuotta myöhemminkin ICT-infratuoteperheemme nimi!
Saimme ensimmäisen oman asiakkaan ja siitä yritys alkoi pikkuhiljaa kasvamaan. Kasvupolulla tuli jälleen vastaan jotain kysymyksiä, joihin emme heti itse keksineet vastausta ja niinpä totesimmekin, että olisi kiva, jos meillä olisi joku mentori tässä mukana sparraamassa. Päädyimme kääntymään Yrityskummien puoleen ja sitä kautta löytyikin yrityskummiksemme Eero Ottila. Eerolla oli taustaa ICT-alalta ja myös liike-elämän kokemusta, joten olimme onnekkaita tuolloin saadessamme Eeron yrityskummiksemme.
Kasvu jatkui ja sparrauksen tarve kasvoi. Jälleen käännyimme Yrityskummien puoleen ja saimme vuonna 2013 Eeron rinnalle toisen yrityskummin, Marjut Ontrosen. Marjut toi meille talousosaamista ja lisää liike-elämän osaamista ylipäätään. Matka jatkui ja teimme pari liiketoimintakauppaakin vuoden 2013 kesällä ja syksyllä, mistä kasvukäyrä sen kuin vain kiihtyi. Otin asian puheeksi Eeron kanssa ja kerroin, että kaipaisin hieman tiiviimpää suhdetta yrityskummiin. Eero kuunteli minua hetken ja totesi, että ”Puhut Toni hallituksesta, haluat yrityksellesi hallituksen”. Olin lähtökohtaisesti totta kai eri mieltä Eeron kanssa, koska olin antanut itseni ymmärtää, että ulkopuoliset hallitusammattilaiset ovat äärettömän kalliita ja ettei meidän kokoisella pienellä yrityksellä tietenkään sellaisiin varaa olisi. Liikevaihtoa meillä oli tuon tilikauden päätteeksi n. 0,9 M€ eikä tulosta juurikaan jäänyt. Henkilöstöä oli kymmenkunta. Eero onnistui kuitenkin ylipuhumaan minut osallistumaan HHJ-kurssille ja tuon kurssin aikana minullekin valkeni, että kyllä me muuten itse asiassa tarvitsemmekin hallituksen. Oli jopa vähän sellainen olo kurssin päätteeksi, että miksi edes olemme jääneet miettimään tätä asiaa ja miksemme ole käyttäneet hallitusammattilaisten apua jo aiemmin.
Päädyimme veljeni kanssa siihen lopputulokseen, että olisi hyvä, jos hallitukseemme tulisi kertaheitolla kaksi hallitusammattilaista. Olimme myös yhtä mieltä siitä, että toinen heistä saisi toimia hallituksen puheenjohtajana. Totesimme, että yksi ulkopuolinen voi jäädä helposti alakynteen, jos me veljekset siellä omine vahvoine (ja aina tietenkin oikeine, ainakin omasta mielestä) mielipiteinemme olemme äänessä. Puheenjohtajuuden näimme enemmänkin tehtävänkuvana kuin niinkään tittelinä, joka statussyistä pitäisi olla itsellä. Päätimme myös valita hallitusammattilaiset oman toimialamme ulkopuolelta, jotta hallituksessamme olisi mahdollisimman laaja-alaista osaamista eri osa-alueilta. Totesimme, että myynti- ja markkinointiosaamista meillä voisi olla enemmänkin. Myös pari liiketoimintakauppaa (ilman osaamista) hiljattain tehneenä ajattelimme, että ei olisi pahitteeksi, jos jollakulla hallituksessamme olisi myös osaamista ja kokemusta yritysjärjestelyistä. Tämän päättelyketjun kautta päädyimme antamaan Hallituspartnerit ry:lle toimeksiannon ja heidän vetämänsä rekrytointiprosessin myötä valitsimme hallitukseemme kesällä 2014 Sari Vaajanen-Ärrälänja Petri Antilan. Sari edusti aiemman taustansa kautta myynti- ja markkinointiosaamista ja Petrillä taas oli osaamista ja kokemusta yritysjärjestelyistä. Sari oli myös erityisen kiinnostunut puheenjohtajuudesta, joten päädyimme siihen, että Sarista tuli hallituksemme puheenjohtaja ja Petristä, minusta ja Timistä hallituksen jäseniä.
Minä toimitusjohtajana ja Sari puheenjohtajana vastaamme kokousten agendasta, koollekutsumisesta ja ennakkomateriaalin valmistelusta. Tapaamme Sarin kanssa lounaan merkeissä noin paria viikkoa ennen kokousta ja lisäksi pidämme koko hallituksen yhteisen WhatsApp-ryhmän kautta yhteyttä aina kun asiaa tulee. Hallitustyömme on siis erittäin paljon kaikkea muutakin kuin vain kokouksissa istumista. Hallituksen kokouksiimme osallistuu myös säännöllisesti sekä hallintopäällikkö (vastaa myös taloudesta), henkilöstövastaava, markkinointi- ja viestintäasiantuntija, myyjät, muut johtoryhmän jäsenet, jne. Lähdimme kesällä 2014 laatimaan hallituksemme kanssa yhdessä strategiaa, Triuvaren historian ensimmäistä sellaista, jonka kautta yhtiötä lähdettiin kehittämään systemaattisesti. Asetimme itsellemme myös todella kunnianhimoiset tavoitteet, sillä olen aina uskonut siihen, että kun tavoittelee kuuta taivaalta, voi joskus saavuttaakin jotain. Mikäli tavoitteet ovat liian vaatimattomat, niin lopputuloskin on vaatimaton.
Hallituksemme on osallistunut sparrausmielessä paljon myös yhtiön operatiiviseen kehittämiseen, eikä hallitustyötä ole tehty läheskään aina pelkästään strategisella tasolla. Olemme kehittäneet yhdessä esimerkiksi johtoryhmätyötä, organisaatiorakennetta, asiakaskokemuksen mittaamista, omistuspohjan laajentamista (henkilöstö mukaan omistamaan Triuvarea), avointa ja kannustavaa palkkamallia mittareineen, jne. jne. Neljä vuotta myöhemmin voisin sanoa, että hallitustyöhön satsaaminen on todellakin kannattanut! Ei varmastikaan ole pelkästään hallituksen ansiota, että olemme kasvaneet ja kehittyneet kohti tavoiteltua suuntaa, mutta kyllä hallitustyöllä tässä merkittävä rooli on ollut. Kuluvan tilikauden päätteeksi meillä on n. 3,2 M€ liikevaihtoa, tulostakin toivottavasti teemme jo hieman ja henkilöstöä meillä on noin 30 henkilöä. Timo Jutilan legendaariseen viisauteen viitaten: eteenpäin on menty – ja mennään edelleen. Tarina jatkuu, stay tuned!