Pilvipalveluiden yleistyttyä monessa yrityksessä on unohdettu varmuuskopioinnin tärkeys. Roskakori saattaa olla ainoa keino poistettujen tietojen palauttamiseen.

Todellisuudessa roskakori ei täytä varmuuskopioinnin tehtävää. Tietojenkäsittelyn vaatimusten kiristyessä yritysten olisi tärkeää varmistaa, että käytössä on myös varmuuskopiointi, joka takaa esimerkiksi korruptoituneiden tietojen palauttamisen.

Tässä blogissa selitämme tarkemmin, mikä on varmuuskopioinnin ja esimerkiksi Microsoft 365:n roskakorin erot.

Microsoft 365:n roskakori ei ole sama asia kuin varmuuskopiointi

Vaikka pilvipalveluiden roskakorilla on paljon samanlaisia ominaisuuksia kuin varmuuskopioinnin ratkaisuilla, kyseessä ei ole sama asia.

Tiedot säilyvät Microsoft 365:n roskakorissa enintään 1–3 kuukautta. Roskakorista onnistuu helposti vahingossa poistetun tiedoston välitön palauttaminen, mutta se ei korvaa varmuuskopioinnin tarvetta.

Tiesitkö, että erään Microsoftin tutkimuksen mukaan kadonneet tiedot havaitaan keskimäärin 140 päivän jälkeen tietojen poistamisesta?

Roskakori ei turvaa tietoa esimerkiksi tilanteessa, jossa tiedosto vioittuu tai data joutuu hyökkäyksen kohteeksi ja siitä pitää poistaa viruksia. Tiedon varmuuskopiointi onkin sitä tärkeämpää, mitä kriittisempää tieto on.


Roskakori

  • Säilyttää poistettuja tietoja ympäristön sisällä rajatun ajan
  • Tiedot voidaan palauttaa 1–3 kk aikaväliltä
  • Soveltuu vahingossa poistetun tiedon nopeaan palauttamiseen
  • Käytetään yksittäisten tietojen tai tiedostojen palauttamiseen

 

 

 

 


Varmuuskopiointi

  • Säilyttää dataa halutussa sijainnissa niin, että se voidaan palauttaa halutessaan käyttöön
  • Tiedot voidaan palauttaa mistä tahansa ajankohdasta
  • Soveltuu poistetun tiedon palauttamiseen myös pitkältä aikaväliltä
  • Soveltuu tiedon version palauttamiseen, esim. korruptoituneen tai vioittuneen tiedoston palauttaminen
  • Käytetään myös laajempien kokonaisuuksien tai esimerkiksi tiedosto-oikeuksien palauttamiseen


 

Löydä sopivin varmuuskopioinnin ratkaisu

Varmuuskopioinnilla tarkoitetaan yksinkertaistettuna menetelmää, jossa yrityksen tieto tallennetaan haluttuun sijaintiin niin, että se voidaan tilanteen vaatiessa palauttaa käyttöön.

Markkinalla on erilaisia varmuuskopioinnin ratkaisuja. Ratkaisuun vaikuttaa muun muassa:

  • Mitä dataa halutaan ottaa talteen? Varmuuskopioinnin piiriin voidaan ottaa esimerkiksi sähköpostin, OneDriven, Sharepointin ja Teamsin data.
  • Mihin data halutaan tallentaa ja liittyykö siihen vaatimuksia? Data voidaan tallentaa nykyiseen infraan tai haluttuun pilvipalveluun. Ratkaisussa on tärkeää varmistaa, liittyykö tallentamiseen vaatimuksia esimerkiksi asiakassopimusten tai lainsäädännön kautta. 
    Esimerkiksi GDPR:n alainen data on pidettävä EU:n alueella.
  • Kuinka paljon dataa tallennetaan? Ratkaisun vertailussa ja rakentamisessa on tärkeää huomioida skaalautuvuus – kuinka paljon tallennetun datan määrä tulee kasvamaan?
  • Kuinka kriittistä data on? Liiketoimintakriittisestä datasta otetaan joissain tapauksissa varmuuskopioinnin varmistus, joka lisää suojaa.
  • Kuinka nopeasti datan palauttaminen saa enimmillään kestää? Eri ratkaisuissa menetetyn tiedon palauttaminen kestää eri ajan. Mitä nopeampaan palautusaikaan halutaan päästä, sen arvokkaampi ratkaisu todennäköisesti on.

Jos toimit Microsoft-ympäristössä sinua saattaa kiinnostaa esimerkiksi Microsoft 365 File Backup. Lue lisää sivuiltamme.

 

Suojataan yrityksesi data yhdessä

Varmuuskopioiden viidakossa ei tarvitse navigoida yksin. Triuvaren asiantuntijat auttavat sinua tunnistamaan yrityksesi varmuuskopioinnin vaatimukset ja huomioitavat asiat. Autamme sinua varmuuskopioinnin matkalla tarpeen määrittelystä tekniseen toteutukseen.

Askeleet varmuuskopiointiin


Ota yhteyttä ja laitetaan varmuuskopiointi kuntoon

 

Ossi Koistinen

Ossi Koistinen