IT:n ulkoistaminen – olipa kyse sitten käyttäjätuesta tai infran ylläpidosta – on erityisen ajankohtainen keskustelunaihe yrityksissä syksyisin. Silloin pysähdytään usein miettimään, palvelevatko laitteet ja ratkaisut käyttäjiään ja saavatko työntekijät riittävästi ja nopeasti apua tietotekniikkamurheisiin.

Parhaimmillaan IT-ulkoistus tarkoittaa sujuvampaa ja tehokkaampaa työarkea, sekä kustannussäästöjä. Esimerkiksi loppukäyttäjähaasteisiin sisältyy merkittäviä piilokustannuksia, kuten työnkeskeytyksiä ja hukkaa. IT-asiantuntijoiden avulla arki rullaa ja tekijät saavat keskittyä olennaiseen.

Mistä tunnistaa paras ulkoistusmalli? Mistä löytää sopivimmat ratkaisut yrityksen tarpeisiin nyt ja tulevaisuudessa? Tässä blogissa kerromme kuinka voit arvioida eri IT-ulkoistusmalleja ja löytää yrityksesi tarpeisiin se sopivin.

 

Millaisia palvelumalleja on olemassa?

Karkeasti IT-ulkoistusmalleja on neljä: projektimalli, osaulkoistus, kokonaisulkoistus ja resurssiulkoistus. Mallit poikkeavat toisistaan erityisesti sen mukaan, kenellä on vastuu IT:n johtamisesta ja kehittämisestä. Ennen syventymistä onkin hyvä selvittää:

  • Mikä on IT-ulkoistuksen tavoite?
  • Mitä odotat IT-kumppanilta ja palvelulta?
  • Liittyykö infraan joitain erityispiirteitä? Onko esim. joitain osa-alueita, joita et halua ulkoistaa?
  • Kuka IT:tä johtaa?

 

Vertaile IT-ulkoistusmalleja

triuvare-tunnus-1x1-transparent Projektimalli Osaulkoistus Kokonais-ulkoistus Resurssi-ulkoistus
Kenelle? Yritykselle, joka haluaa täsmäapua hankkeeseen. Yritykselle, joka haluaa kasvattaa IT-kyvykkyyksiä tietyllä osa-alueella. Yritykselle, joka haluaa jättää perusinfran asiantuntijoille ja keskittyä muuhun. Yritykselle, jolla on tarve IT-osaajalle osa-aikaisesti. 
Milloin? Kun haluat päästä projektissa paikasta A paikkaan B varmasti. Kun haluat päästä eroon esim. rutiinitehtävistä, ylläpidosta tai käyttäjätuesta, mutta pitää edelleen IT:n kehityksen ja johtamisen talon sisällä. Kun haluat vapauttaa IT:n kokonaan rutiinitehtävistä kehityshankkeille tai jos yrityksessä ei ole lainkaan omaa IT:tä. Kun haluat kasvattaa IT:n resursseja, mutta yrityksellä ei ole tarvetta kokoaikaiselle tekijälle.
Hyödyt? - Lisäkäsiä toteutukseen
- Erikois-osaamista täsmä-tarpeeseen
- Parhaat käytännöt projektiin

- Aikaa vapautuu IT:n kehittämiseen ja johtamiseen
- Loppukäyttäjien arki rullaa
- Erikoisosaamista tai lisäkäsiä IT:n arkeen

- IT on kokonaan asiantuntijan vastuulla
- Resurssit skaalautuvat täydellisesti
- Toimitus- varmuus ja huolettomuus 

- Lisäkäsiä esim. pitkäaikaiseen projektiin tai tasaamaan ruuhkahuippuja
- Erikoisosaamista tai lisäkäsiä IT:n arkeen
Muuta? Ei sovellu pitkäjänteiseen kehittämiseen tai ylläpitoon.  Yrityksellä on edelleen vastuu IT:stä ja sen kehittämisestä.  Yhteyshenkilön ei tarvitse olla IT-asiantuntija voidakseen ulkoistaa sen.  Vastuu IT:n johtamisesta jää edelleen yritykselle.

 

Olemme kirjoittaneet eri ulkoistusmalleista tarkemmin IT-kumppanin vaihtajan oppaassamme. Lataa maksuton opas tästä ja syvenny aiheeseen.

 

Triuvaren Huoleton™ -tukipalvelut on suunniteltu asiakkaiden tarpeiden mukaan

Triuvaren palveluista löytyy jokaiselle yritykselle se sopivin tapa järjestää IT-tukipalvelut. Tutustu ja löydä sopivin:

Huoleton™ Basic on sopiva yrityksille, joissa vastataan sisäisesti ICT:stä ja sen johtamisesta, mutta joissa on havaittu satunnainen tarve loppukäyttäjätuelle. Tukea tarvitaan harvoin tai esim. projektin ajaksi, jolloin IT-osastolla ei ehditä vastaamaan sisäisiin tukipyyntöihin.

Huoleton™ ICT Support on suunniteltu säännölliseen tarpeeseen. Se sopii esim. yrityksille, joissa halutaan ulkoistaa loppukäyttäjätuki, mutta säilyttää muun IT-infran kehitys yrityksen sisällä. Palvelumallissa vastuu ICT:n kehittämisestä ja johtamisesta on edelleen yrityksen IT:llä.

Huoleton™ Premiumilla voit sen sijaan jättää kokonaan IT-infran hallinnan, ylläpidon ja kehittämisen Triuvaren asiantuntijoille. Sopii yrityksille, jotka haluavat antaa sisäiselle IT-osastolle työrauhan esim. järjestelmähankkeisiin, kuten Duell teki. Se on myös ainoa palvelumalli, joka sopii yrityksille, joissa ei ole lainkaan IT-osaamista.

Jos olet kiinnostunut resurssiulkoistuksesta, kysy siitä asiantuntijoiltamme erikseen.

Lue myös: 2+3 syytä miksi Triuvare kannattaa valita mukaan IT-kilpailutukseen

 

Ota yhteyttä Triuvareen tai syvenny IT-ulkoistuksen aiheeseen

Löysitkö jo yrityksellesi sopivimman tavan järjestää IT-tuen ja -infran ylläpitopalvelut? Loistavaa! Ota yhteyttä asiantuntijoihimme ja pyydä tarjous myös Triuvarelta.

Ota yhteyttä

Jos kaipaat lisää suosituksia, vinkkejä ja työkaluja IT-kilpailutukseen, suosittelemme asiantuntijoidemme kirjoittamaa opasta. Siihen on nostettu erityisesti IT-kumppanin vaihtajan kannalta olennaisimmat kysymykset ja teemat, mutta opas tarjoaa paljon tietoa myös ensi kertaa IT-palveluita ulkoistavalle.

New call-to-action

Topi Kärkkäinen

Topi Kärkkäinen