IT:n ulkoistaminen – olipa kyse sitten käyttäjätuesta tai infran ylläpidosta – on erityisen ajankohtainen keskustelunaihe yrityksissä syksyisin. Silloin pysähdytään usein miettimään, palvelevatko laitteet ja ratkaisut käyttäjiään ja saavatko työntekijät riittävästi ja nopeasti apua tietotekniikkamurheisiin.
Parhaimmillaan IT-ulkoistus tarkoittaa sujuvampaa ja tehokkaampaa työarkea, sekä kustannussäästöjä. Esimerkiksi loppukäyttäjähaasteisiin sisältyy merkittäviä piilokustannuksia, kuten työnkeskeytyksiä ja hukkaa. IT-asiantuntijoiden avulla arki rullaa ja tekijät saavat keskittyä olennaiseen.
Mistä tunnistaa paras ulkoistusmalli? Mistä löytää sopivimmat ratkaisut yrityksen tarpeisiin nyt ja tulevaisuudessa? Tässä blogissa kerromme kuinka voit arvioida eri IT-ulkoistusmalleja ja löytää yrityksesi tarpeisiin se sopivin.
Millaisia palvelumalleja on olemassa?
Karkeasti IT-ulkoistusmalleja on neljä: projektimalli, osaulkoistus, kokonaisulkoistus ja resurssiulkoistus. Mallit poikkeavat toisistaan erityisesti sen mukaan, kenellä on vastuu IT:n johtamisesta ja kehittämisestä. Ennen syventymistä onkin hyvä selvittää:
- Mikä on IT-ulkoistuksen tavoite?
- Mitä odotat IT-kumppanilta ja palvelulta?
- Liittyykö infraan joitain erityispiirteitä? Onko esim. joitain osa-alueita, joita et halua ulkoistaa?
- Kuka IT:tä johtaa?
Vertaile IT-ulkoistusmalleja
Projektimalli | Osaulkoistus | Kokonais-ulkoistus | Resurssi-ulkoistus | |
Kenelle? | Yritykselle, joka haluaa täsmäapua hankkeeseen. | Yritykselle, joka haluaa kasvattaa IT-kyvykkyyksiä tietyllä osa-alueella. | Yritykselle, joka haluaa jättää perusinfran asiantuntijoille ja keskittyä muuhun. | Yritykselle, jolla on tarve IT-osaajalle osa-aikaisesti. |
Milloin? | Kun haluat päästä projektissa paikasta A paikkaan B varmasti. | Kun haluat päästä eroon esim. rutiinitehtävistä, ylläpidosta tai käyttäjätuesta, mutta pitää edelleen IT:n kehityksen ja johtamisen talon sisällä. | Kun haluat vapauttaa IT:n kokonaan rutiinitehtävistä kehityshankkeille tai jos yrityksessä ei ole lainkaan omaa IT:tä. | Kun haluat kasvattaa IT:n resursseja, mutta yrityksellä ei ole tarvetta kokoaikaiselle tekijälle. |
Hyödyt? | - Lisäkäsiä toteutukseen - Erikois-osaamista täsmä-tarpeeseen - Parhaat käytännöt projektiin |
- Aikaa vapautuu IT:n kehittämiseen ja johtamiseen |
- IT on kokonaan asiantuntijan vastuulla |
- Lisäkäsiä esim. pitkäaikaiseen projektiin tai tasaamaan ruuhkahuippuja - Erikoisosaamista tai lisäkäsiä IT:n arkeen |
Muuta? | Ei sovellu pitkäjänteiseen kehittämiseen tai ylläpitoon. | Yrityksellä on edelleen vastuu IT:stä ja sen kehittämisestä. | Yhteyshenkilön ei tarvitse olla IT-asiantuntija voidakseen ulkoistaa sen. | Vastuu IT:n johtamisesta jää edelleen yritykselle. |
Olemme kirjoittaneet eri ulkoistusmalleista tarkemmin IT-kumppanin vaihtajan oppaassamme. Lataa maksuton opas tästä ja syvenny aiheeseen.
Triuvaren Huoleton™ -tukipalvelut on suunniteltu asiakkaiden tarpeiden mukaan
Triuvaren palveluista löytyy jokaiselle yritykselle se sopivin tapa järjestää IT-tukipalvelut. Tutustu ja löydä sopivin:
Huoleton™ Basic on sopiva yrityksille, joissa vastataan sisäisesti ICT:stä ja sen johtamisesta, mutta joissa on havaittu satunnainen tarve loppukäyttäjätuelle. Tukea tarvitaan harvoin tai esim. projektin ajaksi, jolloin IT-osastolla ei ehditä vastaamaan sisäisiin tukipyyntöihin.
Huoleton™ ICT Support on suunniteltu säännölliseen tarpeeseen. Se sopii esim. yrityksille, joissa halutaan ulkoistaa loppukäyttäjätuki, mutta säilyttää muun IT-infran kehitys yrityksen sisällä. Palvelumallissa vastuu ICT:n kehittämisestä ja johtamisesta on edelleen yrityksen IT:llä.
Huoleton™ Premiumilla voit sen sijaan jättää kokonaan IT-infran hallinnan, ylläpidon ja kehittämisen Triuvaren asiantuntijoille. Sopii yrityksille, jotka haluavat antaa sisäiselle IT-osastolle työrauhan esim. järjestelmähankkeisiin, kuten Duell teki. Se on myös ainoa palvelumalli, joka sopii yrityksille, joissa ei ole lainkaan IT-osaamista.
Jos olet kiinnostunut resurssiulkoistuksesta, kysy siitä asiantuntijoiltamme erikseen.
Lue myös: 2+3 syytä miksi Triuvare kannattaa valita mukaan IT-kilpailutukseen
Ota yhteyttä Triuvareen tai syvenny IT-ulkoistuksen aiheeseen
Löysitkö jo yrityksellesi sopivimman tavan järjestää IT-tuen ja -infran ylläpitopalvelut? Loistavaa! Ota yhteyttä asiantuntijoihimme ja pyydä tarjous myös Triuvarelta.
Jos kaipaat lisää suosituksia, vinkkejä ja työkaluja IT-kilpailutukseen, suosittelemme asiantuntijoidemme kirjoittamaa opasta. Siihen on nostettu erityisesti IT-kumppanin vaihtajan kannalta olennaisimmat kysymykset ja teemat, mutta opas tarjoaa paljon tietoa myös ensi kertaa IT-palveluita ulkoistavalle.