Yrityksen ICT-ympäristöstä on tullut digitalisaation myötä tuloksellisen liiketoiminnan menestystekijä. Moderni ICT-infra tehostaa merkittävästi yrityksen toimintaa, ja tänä päivänä se on parhaimmillaan merkittävä kilpailuetu yritykselle.
Kilpailuetua rakennetaan digitalisaation avulla ja se näkyy myös ICT-budjeteissa. Ne ovat kasvussa kaikilla toimialoilla. Jotta digitalisaatio jalkautuisi yrityksen ydinprosesseihin ja esimerkiksi prosessien automatisointi saadaan aidosti tukemaan liiketoimintaa, täytyy ICT-hankkeissa menestyä hyvin.
Tässä blogiartikkelissa annamme kolme menestyksen avainta ICT-hankkeisiin:
Näistä aiheista voit lukea lisää myös uusimmasta asiantuntijaoppaastamme: Talousjohtajan opas onnistuneeseen ICT-hankkeeseen
Menestyksekkään digiprojektin perustana on yrityksen pyrkimys kehittää ICT-strategian mukainen taloudellinen ja tehokas työympäristö. Tästä syystä ICT-strategia on yhtä tärkeä osa yrityksen liiketoimintastrategiaa kuin vaikkapa myynnin tai tuotannon strategiat. Liian usein yrityksissä ICT:n kehittämiselle ei kuitenkaan ole selkeää suunnitelmaa, vaan ympäristöä kehitetään sitä mukaan, kun tarpeita ilmenee.
Lue myös artikkelimme: Tiedätkö, miksi ICT:n kehittämisen tulee olla suunnitelmallista?
Lisäksi ICT:n kehittäminen on yrityksissä siiloutunutta. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että esimerkiksi myynti, markkinointi, taloushallinto ja tuotanto vastaavat oman funktionsa ohjelmistojen hankinnasta ja digitalisaation mahdollisuuksien selvittämisestä. Jos suunnitelmat ovat siiloutuneet, niin ovat myös toteutukset. Lopputuloksena on ICT-ympäristö, jossa on paljon yhteensopimattomia tai päällekkäisiä ohjelmistoja, käyttäjillä iso nippu eri käyttäjätunnuksia ja organisaation IT-osasto on hätää kärsimässä, sillä ICT-infran ylläpito on hankalaa.
Koko organisaation tarpeet huomioivalla ICT-strategialla varmistetaan, että ympäristöä kehitetään proaktiivisesti ja liiketoiminnan tavoitteet huomioiden. Lisäksi ICT-strategia auttaa pitämään kokonaiskuvan selkeänä. Silloin vältytään ICT:n virheinvestoinneilta, esimerkiksi päälleekäisiltä ohjelmistoilta.
Onnistuneessa ICT-hankkeessa huomioidaan laajasti niin nykytila kuin tulevaisuuden tarpeet. ICT-suunnittelussa on hyvä katsoa jo 5–10 vuoden päähän, jotta virheinvestoinneilta vältytään. Pitkän aikavälin suunnitelma on tärkeä erityisesti nopeasti kehittyvillä toimialoilla tai voimakkaassa kasvussa olevilla yrityksillä.
Kasvua tukevilla valinnoilla mahdollistetaan yrityksen kehittyminen ja kyky reagoida nopeasti liiketoiminnan muutoksiin. Esimerkiksi etätyö lisääntyi merkittävästi valtaosassa suomalaisyrityksiä keväällä 2020. Yrityksissä, joiden digitaalisessa toimintaympäristössä oltiin huomioitu jatkuvasti lisääntynyt etätyön määrä, pystyttiin reagoimaan nopeaan muutokseen ketterämmin kuin yrityksissä, joissa etätyön trendiä ei oltu vielä huomioitu.
Miten yrityksissä voitaisiin pysyä nopeasti kehittyvän ICT:n aallonharjalla? Lue blogistamme, miksi ICT-infra kannattaa hankkia palveluna.
ICT-hankkeista voi muodostua pitkäkestoisia, jollei yrityksessä tiedetä, miten hankkeiden vastuualueet jaetaan ja millainen on niitä koskeva prosessi. Hankkeisiin sisältyy huomattava määrä työtä. Jo pelkästään projektinhallinta sekä suunnittelu- ja kehityspalaverit vaativat useita työtunteja. Lisäksi aikaa vievät esimerkiksi järjestelmiin ja toimittajiin tutustuminen, tarjousten pyytäminen sekä erilaiset koulutukset. Tästä syystä onkin kustannustehokkainta, että ICT:llä on omistajuus kaikista digihankkeista, ja yrityksen IT-asiantuntija tai -kumppani on vastuutettu koordinoimaan kokonaisuutta.
Tutustu ladattavaan asiantuntijamateriaaliimme, jossa käsittelemme ICT-hankkeita talousjohtajan näkökulmasta. Opasta on ollut kirjoittamassa Pikespo Investin sijoitusjohtaja ja Triuvaren hallitusjäsenenäkin toimiva Jukka Marttila.
Oppaamme vastaa muun muassa näihin kysymyksiin: