Itsensä johtaminen ja työssä jaksaminen ovat olleet viime aikoina paljon tapetilla niin mediassa kuin työpaikoillakin. On huomattu, että moni painiskelee oman työn organisoinnin sekä työstä palautumisen kanssa. Aihe itsessään ei ole uusi, mutta uusia työkaluja on alettu keksiä helpottamaan työskentelyä hektisyydestä huolimatta. Yksi näistä työkaluista on nimeltään LaaS.

Triuvarella otettiin viime marraskuussa käyttöön Vincit Oy:n lanseeraama LaaS eli Leadership as a Service -työkalu. LaaS -työkalua voisi ajatella palvelujen verkkokauppana, jonka perimmäinen tarkoitus on tukea työntekijää hänen omassa työssään.

 

LaaS auttaa, kun työntekijät ovat hukassa.
 

Sen sijaan, että työntekijälle saneltaisiin valmiiksi tapa, jolla hänen tulee työnsä suorittaa, työntekijä voi valita ne palvelut, jotka hän kokee itselleen hyödyllisiksi. Mieleiset palvelut kerätään ostoskoriin ja tilataan. Tilaaja saa tilausvahvistuksen tilaamistaan palveluista. Palvelujen toteuduttua niistä annetaan arvosana sekä vapaa kommentti, jotka jäävät portaaliin näkymään.

Miksi Triuvarella nähtiin tarve tällaiselle työkalulle?

Erikseen nimitettyjen esimiesten puuttuminen tarkoittaa sitä, että jokainen työntekijä on ikään kuin itse itsensä esimies, toteaa Triuvaren henkilöstövastaava Annika Heino. - Tunnistimme Triuvarella, että edellytämme työntekijöiltämme itsensä johtamista tarjoamatta siihen alustaa tai tukea, hän jatkaa.

Perinteisen esimiesmallin sijaan Triuvarella johdetaan toimintaa prosessilähtöisesti. Vaikka jokaisella prosessilla onkin olemassa oma vastuuhenkilönsä, eli prosessinomistaja, siirtää tämä paljon vastuuta työntekijälle itselleen.

Vastuun mukana tulee kuitenkin myös vapautta; muun muassa vapaus valita käyttöön ne työkalut, jotka hyödyttävät itseä eniten. Toinen saattaa suoriutua parhaiten itsenäisesti, kun taas toinen saattaa kaivata suunnan näyttöä ja tukea enemmän.

 

Henkilöstövastaava Annika Heino opastaa ICT-tuen Ari-Matiasta LaaS:n käytössä.
 

- LaaS on työkalu, jonka avulla tuemme henkilöstöä itsensä johtamisessa, ja jonka kautta toivomme työntekijöiden miettivän uudella tavalla johtamista ja työntekoa ylipäätään, Heino tiivistää.

Talon sisäinen potentiaali halutaan myös hyödyntää. Tämän vuoksi koko henkilöstö saa ehdottaa uusia palveluja sekä asettua palveluntarjoajaksi. Palvelutarjontaan on henkilöstön pyynnöstä lisätty esimerkiksi toimistokoiran vierailu, eli mahdollisuus pyytää kollegaa tuomaan lemmikkinsä päiväksi toimistolle työkavereita ilahduttamaan. Myös erilaiset koulutukset ovat herättäneet kiinnostusta.

Heino toivoo, ettei LaaS tule koskaan valmiiksi, vaan että se muovautuisi sekä työyhteisön että henkilöstön mukana.

- LaaS:sta on annettu sekä positiivista palautetta että hyviä kehitysideoita, ja näitä toivoisin vielä lisää, kannustaa Heino noin kolmen kuukauden LaaS -käytön jälkeen. - Toivon, että LaaS:n käytöstä tulee normi, ja että se kasvaa osaksi Triuvaren yrityskulttuuria. Toivon myös, että se nähdään oikeasti hyödyllisenä apuvälineenä jokapäiväisessä työskentelyssä sekä itsensä johtamisessa.

Susanna Mäkelä

Susanna Mäkelä