Tukkukaupan alalla työt keskeyttävä IT-ongelma ja siitä aiheutunut harmi sekä menetykset ovat asia, jota kukaan ei toivoisi kohtaavansa. Tällaiseen skenaarioon on varauduttu sähköalan tuotteiden tukkukauppa Kauppahuone Harju Oy:ssä, joka hiljattain päivitti vanhentuvat Windows XP -koneet uusiin.Yrityksen talouspäällikön Riikka Harjun mukaan IT-kumppanin on oltava proaktiivinen ja pystyttävä ennaltaehkäisemään erilaisia riskejä.
- Yhteistyömme Triuvaren kanssa on jatkunut pian jo kaksi vuotta. Heiltä löytyy perinteisen IT-tuen lisäksi mittavaa osaamista erilaisten kokonaisuuksien hallinnassa, mistä on ollut suuresti meille apua. Tästä esimerkkinä projekti, jossa ERP-toiminnanohjausjärjestelmämme siirrettiin omalta palvelimelta pilveen, kertoo Harju
Pilveen siirtymiseen liittyvät toimenpiteet aiheuttivat muutoksia verkkoympäristöihin erityisesti Kauppahuone Harjun olemassa olevissa kämmentietokoneissa.
Kauppahuone Harju Oy |
Mitä tekee: Tarjoaa teknisen alan tuotteita Perustettu: 1979 Kotipaikka: Tampere Toimitusjohtaja: Timo Harju Henkilöstö: 21 Liikevaihto: 10 507 000€ (2013) |
- Triuvare määritti uuden verkkoinfrastruktuurimme, jotta myös kiertävät myyntimiehemme pääsevät kämmentietokoneillaan mistä tahansa järjestelmään kiinni. Koko prosessi ja sen ylläpito on ollut hyvissä käsissä. Triuvare todella vakuutti osaamisellaan, Harju kehuu.
Viimeisin päivitystyö koski Windows XP -tietokoneita. Microsoft lopettaa Windows XP:n tuen ja päivitykset 8.4.2014. Kauppahuone Harjulla haluttiin vaihtaa koneet uusiin ajoissa. Samalla työn tehoa ja mielekkyyttä saatiin parannettua, sillä uudet koneet ovat ripeitä toiminnoiltaan. Triuvaren ICT-asiantuntija Rauli Saarikangas kertoo, että konepäivitysten myötä päästään samalla tarkistamaan mahdollisesti muuttuneet käytön tarpeet.
- Pelkästään tietoturvallisuus riittää syyksi päivittää XP:stä uudempaan käyttöjärjestelmään, mutta samalla avautuu hyvä mahdollisuus tarkastella, minkälaisia muita työn tekemistä helpottavia mahdollisuuksia uudet koneet voivat tarjota, Saarikangas kertoo. Tällaisten asioiden havaitsemisessa IT-kumppanin on oltava aktiivinen, mistä Riikka Harju antaa kiitoksensa.
- Juuri tämän kaltaista proaktiivista otetta kaipaamme kumppaniltamme, sillä emme voi hoitaa kaikkea itse. Triuvarelta olemme saaneet aina hyvät ohjeet ja vinkit, joilla voimme parantaa tehokkuuttamme ja toimintaamme, Harju sanoo.