Palveluntarjoajan kyvykkyys ongelmien ennaltaehkäisyyn on edellytys toimivalle IT-infralle. Toimiva IT-infra puolestaan on monen yrityksen liiketoiminnan ydin. Tämän vuoksi IT-kumppanin valinta on yksi strategisesti tärkeimmistä päätöksistä yrityksille.
Miten hyvien palveluntarjoajien keskuudesta sitten löytäisi sen parhaimman ja omiin tarpeisiinsa sopivimman? Usein IT-kumppaneiden tarjousten vertailu on hankalaa ja ainoa ymmärrettävä osa tarjouksissa rajoittuu hintaan. Hyvä taustatyö takaa usein onnistuneen lopputuloksen, joten tässä blogissa annammekin vinkit IT-tarjouspyynnön rakentamiseen.
IT-ulkoistuksen ansiosta on mahdollista saada organisaation käyttöön laajempi osaaminen ja tietotaito. Kilpailuttamisessa onkin tärkeää kysyä palveluntarjoajilta heidän erityisosaamisesta ja asiantuntijatiimistä.
Selvitä kilpailutuksessa
IT-kumppani on tärkeä tuki myös organisaatioissa, joissa on jo oma sisäinen IT-osastonsa. Yhdellä tai kahdella IT-vastaavalla ei voi olla yhtä laajaa osaamistasoa kuin kokonaisella asiantuntijaorganisaatiolla. Siksi strategisen ja jo talon sisällä olevaa osaamista kasvattavan kumppanin löytäminen on tärkeää.
Yksi tärkeimmistä syistä ulkoistaa IT on resurssien vapauttaminen yrityksen oman ydintoiminnan kehittämiseen. Tämä on tärkeää erityisesti kasvuyrityksille. Siksi onkin tärkeää varmistaa, että IT-kumppani ymmärtää liiketoimintaa ja asiakkaansa erityistarpeita. Vain silloin kumppani pystyy kehittämään IT-infraa proaktiivisesti.
Selvitä kilpailutuksessa
Oletko jo tutustunut Kasvuyrityksen IT-oppaaseemme? Siellä kerromme tarkemmin siitä, miten IT valjastetaan liiketoiminnan tueksi ja miksi se on niin tärkeä osa kilpailuedun rakentamista. Lataa maksuton opas ja lue lisää!
Aikaisemmin kerroimme, että IT-kumppanista on merkittävä etu myös yrityksille, joilla on jo oma IT-osasto. Silloin erityisesti kannattaa panostaa sopivimman kumppanin löytämiseen myös asiakaspalvelunäkökulmasta. Mikäli organisaatiossa on totuttu asioimaan yhden henkilön kanssa IT-asioiden suhteen, voi olla hyvä ajatus varmistaa, että myös kumppanin päädyssä haasteet ratkaistaan aina saman yhteyshenkilön kanssa. Selkeästä palvelumallista on tottakai hyötyä myös IT:n kokonaan ulkoistaville.
Selvitä kilpailutuksessa
IT-kilpailutus epäonnistuu, mikäli tarjouksia ei voida vertailla luotettavasti. Vertailu on helpompaa, kun jokainen palveluntarjoaja esittää hintansa yhdenmukaisesti samoihin lähtötietoihin perustuen. Tätä helpottamaan olemme laatineet käyttövalmiin IT-palveluiden tarjouspyyntöpohjan.
Lataa maksuton tarjouspyyntöpohja, täytä siihen yrityksenne tiedot, tallenna ja toimita haluamillesi palveluntarjoajille. Näin saat vastaukseksi tarjouksia, joiden keskenäinen vertailu on helpompaa.